• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی " و " کارگاه" بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی " و " کارگاه" بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی

    نویسندگان

    • ام البنین ابراهیمی شاهرودی 1
    • زهراسادات منظری 2
    • ناهید عاقبتی 3
    • حبیب الله اسماعیلی 4

    1 گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.70413.1256
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: مراقبت‌‌‌های پرستاری تخصصی در مبتلایان به سیروز کبدی، از توسعه بسیاری از عوارض جلوگیری می‌کند. هدف از این مطالعه، مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی" و " کارگاه " بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از مبتلایان به سیروز کبدی می‌باشد.
روش کار: در این مطالعه تجربی، 60 نفر از پرستاران بخش‌‌‌های داخلی به دو گروه کارگاه و بازاندیشی تخصیص یافتند. در گروه کارگاه، محتوای آموزشی مرتبط با مراقبت‌‌‌های پرستاری لازم در بیماران سیروتیک در دو جلسه دو ساعته به فاصله‌ یک هفته ارایه شد. در گروه بازاندیشی ابتدا در یک جلسه دو ساعته بعد از شرح مفهوم بازاندیشی و توضیح نظری و عملی مدل گیبس، پرداخته شد. سپس دفترچه‌‌‌هایی در اختیار آنان گذاشته شد تا بر اساس مراحل مدل مذکور، تجارب بالینی خود در ارتباط با مراقبت از بیماران سیروتیک را یادداشت و عملکرد خود را توصیف و تحلیل نمایند. سپس به مدت 4 هفته هر هفته طی یک جلسه 60 دقیقه ای  در خصوص نحوه ارایه مراقبت به بیماران مبتلا به سیروز  بحث و نتیجه گیری نهایی انجام می‌شد.  از دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون(یک ماه بعد) بعمل آمد.
نتایج: آزمون تی زوجی، نشان داد میانگین نمره دانش و عملکرد پرستاران بعد از مداخله در هر دو روش بازاندیشی و کارگاه نسبت به قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (0/001> P).آزمون تی مستقل بعد از مداخله، بین نمره عملکرد پرستاران در دو روش بازاندیشی و کارگاه، اختلاف آماری معنی داری نشان نداد (0/575=P). اما در میانگین نمره دانش پرستاران در دو روش بازاندیشی و کارگاه اختلاف معنی داری وجود داشت.(0/001>P)
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر معنادار بازاندیشی بر دانش پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی و تأثیر مشابه بازاندیشی و کارگاه آموزشی بر عملکرد مراقبت پرستاری است.

کلیدواژه‌ها

  • بازاندیشی
  • کارگاه
  • سیروز کبدی
  • دانش
  • عملکرد
  • XML
  • اصل مقاله 1.62 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1256پیوست.pdf
  • چکیده صوتی1256.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Huang DQ, Terrault NA, Tacke F, Gluud LL, Arrese M, Bugianesi E, Loomba R. Global epidemiology of cirrhosis—aetiology, trends and predictions. Nature reviews Gastroenterology & hepatology. 2023 Jun;20(6):388- 98.
2.O’Connell MB, Bendtsen F, Nørholm V, Brødsgaard A, Kimer N. Nurse-assisted and multidisciplinary outpatient follow-up among patients with decompensated liver cirrhosis: A systematic review. Plos one. 2023 Feb 9;18(2): e0278545
3.Hamberg ML, Dupont L, Jønsson MF, Bennick H, Teisner AS, Andersen ML, Konradsen H, Danielsen A. A Nurse-Led Outpatient Clinic for Patients with Decompensated Liver Cirrhosis: Staffing, Structure, and Patient Satisfaction. Gastroenterology Nursing. 2023 Mar 1;46(2):107-17.
4.Yeung MM, Yuen JW, Chen JM, Lam KK. The efficacy of team-based learning in developing the generic capability of problem-solving ability and critical thinking skills in nursing education: A systematic review. Nurse Education Today. 2023 Jan 5:105704.
5.Sun Y, Yin Y, Wang J, Ding Z, Wang D, Zhang Y, Zhang J, Wang Y. Critical thinking abilities among newly graduated nurses: A cross‐sectional survey study in China. Nursing Open. 2023 Mar;10(3):1383-92.
6.Wu HL, Lu DF, Tsay PK. Critical Thinking Disposition and Influencing Factors Among New Graduate Nurses. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2023 May 1;54(5):233-40.
7.Vila V, Zhuang J, Tan E, Thorne S. Reflections on nursing educational advancement within diverse and evolving national cultural contexts. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2018 Apr 24;15(1):20180017.
8.Wheeley E, Klieve H, Clark L. Developing reflection and critical thinking in a leadership education course: leading learning and change. Studies in Higher Education. 2022 Dec 2;47(12):2575-89.
9.Chen FF, Chen SY, Pai HC. Self-reflection and critical thinking: The influence of professional qualifications on registered nurses. Contemporary nurse. 2019 Jan 2;55(1):59-70.
10.Shin S, Lee I, Kim J, Oh E, Hong E. Effectiveness of a critical reflection competency program for clinical nurse educators: a pilot study. BMC nursing. 2023 Dec;22(1):1-8.
11.Akbari H, Akbar RE, Dehghani A, Rahimi M. Investigating the Effect of Reflection by Nurses on Medication Errors. Journal of Nursing Education (JNE). 2023 May 10;12(2):66-77.
12.Abbasgholizadeh Rahimi S, Rodriguez C, Croteau J, Sadeghpour A, Navali AM, Légaré F. Continuing professional education of Iranian healthcare professionals in shared decision-making: lessons learned. BMC health services research. 2021 Dec;21(1):1-9.
13.Chan HS, Chu HY, Yen H, Chou LN. Effects of a care workshop on caring behaviors as measured by patients and patient satisfaction. Open Journal of Nursing. 2015 Feb 4;5(02):89.
14.Forsetlund L, O'Brien MA, Forsen L, Mwai L, Reinar LM, Okwen MP, Horsley T, Rose CJ. Continuing education meetings and workshops: effects on professional practice and healthcare outcomes. Cochrane database of systematic reviews. 2021(9).
15.Adeani IS, Febriani RB, Syafryadin S. Using GIBBS’reflective cycle in making reflections of literary analysis. Indonesian EFL Journal. 2020 Aug 11;6(2):139-48.
16.Coleman, B. M., Bunch, J. C., Roberts, T. G., Israel, G. D., & Wysocki, A. FThe Effects of Reflection and Transfer on Undergraduate Animal Science Students’ Knowledge. Journal of Experiential Education.2023;46(4), 513-533.
17.Momennasab, M., Ghanbari, M. & Rivaz, M. Improving nurses’ knowledge, attitude, and performance in relation to ethical codes through group reflection strategy. BMC Nurs 2021;20, 222
18.Kim, Y.H., Min, J., Kim, S.H. et al. Effects of a work-based critical reflection program for novice nurses. BMC Med Educ.2018. 18, 30
19.McCarthy B, Bessell N, Murphy S, Hartigan I. Nursing and speech and language students’ perspectives of reflection as a clinical learning strategy in undergraduate healthcare education: A qualitative study. Nurse Education in Practice. 2021 Nov 1; 57: 103251.
20.Shin, S., Lee, I., Kim, J. et al. Effectiveness of a critical reflection competency program for clinical nurse educators: a pilot study. BMC Nurs2023; 22, 69.
21.Cushion CJ. Reflection and reflective practice discourses in coaching: A critical analysis. Sport, education and society. 2018 Jan 2;23(1):82-94.
22.Choi H, Jovanovic J, Poquet O, Brooks C, Joksimović S, Williams JJ. The benefit of reflection prompts for encouraging learning with hints in an online programming course. The Internet and Higher Education. 2023 Jun 1; 58:100903.
23.Boonstra J. Reflections: From planned change to playful transformations. Journal of Change Management. 2023 Jan 2;23(1):12-31.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,481
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 622
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 2
تیر 1403
صفحه 1-10
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.62 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1256پیوست.pdf
  • چکیده صوتی1256.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,481
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 622

APA

ابراهیمی شاهرودی, ام البنین , منظری, زهراسادات , عاقبتی, ناهید و اسماعیلی, حبیب الله . (1403). مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی " و " کارگاه" بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), 1-10. doi: 10.22038/hmed.2024.70413.1256

MLA

ابراهیمی شاهرودی, ام البنین , , منظری, زهراسادات , , عاقبتی, ناهید , و اسماعیلی, حبیب الله . "مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی " و " کارگاه" بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 2, 1403, 1-10. doi: 10.22038/hmed.2024.70413.1256

HARVARD

ابراهیمی شاهرودی, ام البنین, منظری, زهراسادات, عاقبتی, ناهید, اسماعیلی, حبیب الله. (1403). 'مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی " و " کارگاه" بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), pp. 1-10. doi: 10.22038/hmed.2024.70413.1256

CHICAGO

ام البنین ابراهیمی شاهرودی , زهراسادات منظری , ناهید عاقبتی و حبیب الله اسماعیلی, "مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی " و " کارگاه" بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 2 (1403): 1-10, doi: 10.22038/hmed.2024.70413.1256

VANCOUVER

ابراهیمی شاهرودی, ام البنین, منظری, زهراسادات, عاقبتی, ناهید, اسماعیلی, حبیب الله. مقایسه‌ تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی " و " کارگاه" بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(2): 1-10. doi: 10.22038/hmed.2024.70413.1256

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب