• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی‌ کووید 19

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی‌ کووید 19

    نویسندگان

    • سمیه اکبری فارمد 1، 2
    • الناز حامدذاتی 3

    1 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه آموزش پزشکی ، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.77190.1309
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: با گسترش ویروس کووید19، کادر پزشکی از اولین افرادی بودند که به علت تماس نزدیک با این بیماران، در معرض خطر این بیماری مسری قرار داشتند. داشجویان رشته‌های علوم پزشکی که در آیند‌ه‌ای نه چندان دور باید به عنوان کادر درمان نظام سلامت خدمت کنند، نیاز مبرمی‌ به دریافت آموزش‌های کیفی مناسب دارند. با توجه به اهمیت موضوع آموزش بالینی، ضرورت بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید پزشکی در دوران کووید19 احساس می گردد.  اطمینان از کیفیت مناسب آموزش در دوره پاندمی‌، تعیین دقیق چالش‌ها و نیاز‌های دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی اهمیت بالایی می‌یابد که این مطالعه با هدف اصلی تبیین تجارب دانشجویان و اساتید پزشکی از آموزش بالینی در دوره پاندمی‌ کووید 19 به صورت کیفی طراحی و اجرا شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه کیفی می‌‌باشد و تحلیل داده‌ها با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی پیشنهادی گرنهایم و لاندمن انجام شد که در سال 1402، بر روی 12 نفر از اعضای هیات علمی‌ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشجویان پزشکی در مقطع کارورزی، کارآموزی، دستیاری و فلوشیپ به واسطه نمونه‌گیری هدفمند مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع داده ‌ها در حدود20 دقیقه انجام شد. صحت و استحکام داده‌ها با روش لینکلن و گوبا تایید شد.
نتایج: تحلیل داده‌‌ها منجر به استخراج  120 کد اولیه گردید که شامل  5 طبقه اصلی و 39 طبقه فرعی می‌‌باشد. 5 طبقه اصلی  شامل مشکلات روانشناختی و فیزیکی، سیاست‌‌های درمانی و آموزشی، کیفیت و زیرساخت آموزش بالینی، کیفیت ارزشیابی آموزشی و راهکار‌های ارتقاء کیفیت آموزش بالینی می‌ باشد.
نتیجه گیری: آموزش بالینی به دلیل سیاست‌‌های آموزش در جهت تقسیم‌بندی و کاهش حضور فیزیکی دانشجویان دچار مشکل شده است و عدم قابلیت برگزاری مجازی درس با توجه به تضاد آموزش مجازی با بالین قطعاً با نظر مصاحبه شوندگان پژوهش آموزش دچار چالش بسیار جدی شده است.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش بالینی
  • پاندمی کووید 19
  • آموزش پزشکی
  • تحلیل محتوای کیفی
  • XML
  • اصل مقاله 2 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1309.m4a
  • 1309 - Corection.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Salmani F, Eghbali B, Ganjifard M, Mohammadi Y, Kafian Atary S, Tavakoli T. Barriers to quality of clinical education from the viewpoints of medical students of Birjand University of Medical Sciences in the academic year 2018-2019 %J Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2020;27(1):100-9[In Persian].
2.Dent J, Harden RM, Hunt D. A practical guide for medical teachers, e-book: Elsevier health sciences; 2021.
3 Moonaghi HK, Hoseinzadeh MM, Beinaghi T, Lake MA. A practical guide for effective clinical teaching. Mashhad: Mashhad University of Medical Sciences. 2010.
4.Karimi monaghi H, Derakhshan A, Khajedalouei M, Dashti Rahmat abadi M, Binaghi T. Lived Clinical Learning Experiences of Medical Students: A Qualitative Approach .J Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(6):635-47[In Persian].
5.Anbari Z, Ramezani M. The obstacles of clinical education and strategies for the improvement of quality of education at Arak University of Medical Sciences in 2008. Arak Medical University Journal. 2010 Jun 1;13(2).
6.Hassan Zahraei R, Atash Sokhan G, Salehi S, Ehsanpour S, Hassanzadeh A. Comparing the Factors Related to the Effective Clinical Teaching from Faculty Members' and Students' Points of View %J Iranian Journal of Medical Education. 2008;7(2):249-56.
7.Zhu N, Zhang D, Wang W, Li X, Yang B, Song J, et al. A novel coronavirus from patients with pneumonia in China, 2019. 2020;382(8):727-33.
8.Taghrir MH, Borazjani R, Shiraly R. COVID-19 and Iranian Medical Students; A Survey on Their Related-Knowledge, Preventive Behaviors and Risk Perception. 2020;23(4):249-54.
9.Cecalupo A, Scarci F, Marini M, Livi SJPH. Covid-19 and political communication through media: the influence of interpersonal attraction and perceived propinquity towards the Prime Minister on Italians’ opinions and perceptions. 2020;37(3):63-72.
10.Taghrir MH, Borazjani R, Shiraly RJAoIm. COVID-19 and Iranian medical students; a survey on their related-knowledge, preventive behaviors and risk perception. 2020;23(4):249-54.
11.Turana Y, Primatanti PA, Sukarya WS, Wiyanto M, Duarsa AB, Wratsangka R, Adriani D, Sasmita PK, Budiyanti E, Anditiarina D, Ainin DQ. Impact on medical education and the medical student’s attitude, practice, mental health, after one year of the COVID-19 pandemic in Indonesia. InFrontiers in Education 2022 Mar 30 (Vol. 7, p. 843998). Frontiers Media SA.
12.Eva KW, Anderson MB. Medical Education Adaptations: Really Good Stuff for educational transition during a pandemic. Med Educ. 2020;54(6):494.
13.Li L, Lin M, Wang X, Bao P, Li YJBS, Learning TE. Preparing and responding to 2019 novel coronavirus with simulation and technology-enhanced learning for healthcare professionals: challenges and opportunities in China. 2020;6(4):196.
14.Dedeilia A, Sotiropoulos MG, Hanrahan JG, Janga D, Dedeilias P, Sideris M. Medical and Surgical Education Challenges and Innovations in the COVID-19 Era: A Systematic Review. In Vivo. 2020;34(3 Suppl):1603-11.
15.Mehrdad SM, Dadgaran I, Taheri Ezbarmi Z, Taheri M, Asgari F, Akhoundzadeh L. The necessity of move towards virtual clinical teaching in the COVID 19 pandemic: introducing the SAID model for clinical teaching of endocrine diseases by webside teaching method. Research in Medical Education. 2020 Dec 10;12(4):1-4[In Persian].
16.Roberts C. How medical education can help in a COVID-19 crisis. Clin Teach. 2020;17(3):241-3.
17.Bayham J, Fenichel EPJTLPH. Impact of school closures for COVID-19 on the US health-care workforce and net mortality: a modelling study. 2020;5(5):e271-e8.
18.Javadi ZS, Nouri Hasan K. Identifying and Explaining effective factors on Clinical Education of Medical Students in Virtual Education: Corona Pandemic. gums-rme. 2022;14(2):38-47[In Persian].
19.Leili M, Shekofeh A, Navid K. What do medical students want to learn in the Corona Crisis Curriculum? Expressing Students' Expectations and Strategies. Education & Ethics In Nursing. 2021;10(1):5-11.
20.Alsoufi A, Alsuyihili A, Msherghi A, Elhadi A, Atiyah H, Ashini A, et al. Impact of the COVID-19 pandemic on medical education: Medical students’ knowledge, attitudes, and practices regarding electronic learning. 2020;15(11):e0242905.
21.Elshami W, Taha MH, Abuzaid M, Saravanan C, Al Kawas S, Abdalla ME. Satisfaction with online learning in the new normal: perspective of students and faculty at medical and health sciences colleges. Medical Education Online. 2021;26(1):1920090.
22.Meng L, Hua F, Bian Z. Coronavirus disease 2019 (COVID-19): emerging and future challenges for dental and oral medicine. Journal of dental research. 2020;99(5):481-7.
23.Hilburg R, Patel N, Ambruso S, Biewald MA, Farouk SS. Medical Education During the Coronavirus Disease-2019 Pandemic: Learning From a Distance. Advances in Chronic Kidney Disease. 2020;27(5):412-7.
24.Escalon MX, Raum G, Francio VT, Eubanks JE, Verduzco‐Gutierrez MJP. The immediate impact of the coronavirus pandemic and resulting adaptations in physical medicine and rehabilitation medical education and practice. 2020;12(10):1015.
25Farsi Z, Sajadi SA, Afaghi E, Fournier A, Aliyari S, Ahmadi Y, Hazrati E. Explaining the experiences of nursing administrators, educators, and students about education process in the COVID-19 pandemic: a qualitative study. BMC nursing. 2021 Dec;20:1-3.
26Levine M, Singh M, Restivo A, Petti A, Kulkarni M. Recommendations for Optimizing Virtual Simulation: A Trial and Error Process From the COVID-19 Pandemic. Journal of graduate medical education. 2022 Feb 1;14(1):18-21.
27.Steinbrook RJJ. Financial support of continuing medical education. 2008;299(9):1060-2.
28.Mheidly N, Fares J. Leveraging media and health communication strategies to overcome the COVID-19 infodemic. Journal of Public Health Policy. 2020;41(4):410-20.
29.Macdougall C, Dangerfield P, Katz D, Strain WDJM. The impact of COVID-19 on Medical education and Medical Students. How and when can they return to placements? 2020;9(159):159.
30.Spinelli A, Pellino G. COVID-19 pandemic: perspectives on an unfolding crisis. British Journal of Surgery. 2020;107(7):785-7.
31.Hayat AA, Keshavarzi MH, Zare S, Bazrafcan L, Rezaee R, Faghihi SA, et al. Challenges and opportunities from the COVID-19 pandemic in medical education: a qualitative study. BMC Medical Education. 2021;21(1):247.
32.AbuDujain NM, Almuhaideb QA, Alrumaihi NA, Alrabiah MA, Alanazy MH, Abdulghani H. The impact of the COVID-19 pandemic on medical interns' education, training, and mental health: a cross-sectional study. Cureus. 2021 Nov;13(11).
    • تعداد مشاهده مقاله: 752
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 3
مهر 1403
صفحه 39-53
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1309.m4a
  • 1309 - Corection.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 752
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341

APA

اکبری فارمد, سمیه و حامدذاتی, الناز . (1403). تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی‌ کووید 19. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), 39-53. doi: 10.22038/hmed.2024.77190.1309

MLA

اکبری فارمد, سمیه , و حامدذاتی, الناز . "تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی‌ کووید 19", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 3, 1403, 39-53. doi: 10.22038/hmed.2024.77190.1309

HARVARD

اکبری فارمد, سمیه, حامدذاتی, الناز. (1403). 'تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی‌ کووید 19', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), pp. 39-53. doi: 10.22038/hmed.2024.77190.1309

CHICAGO

سمیه اکبری فارمد و الناز حامدذاتی, "تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی‌ کووید 19," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 3 (1403): 39-53, doi: 10.22038/hmed.2024.77190.1309

VANCOUVER

اکبری فارمد, سمیه, حامدذاتی, الناز. تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی‌ کووید 19. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(3): 39-53. doi: 10.22038/hmed.2024.77190.1309

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب