نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
زمینه و هدف: با گسترش ویروس کووید19، کادر پزشکی از اولین افرادی بودند که به علت تماس نزدیک با این بیماران، در معرض خطر این بیماری مسری قرار داشتند. داشجویان رشتههای علوم پزشکی که در آیندهای نه چندان دور باید به عنوان کادر درمان نظام سلامت خدمت کنند، نیاز مبرمی به دریافت آموزشهای کیفی مناسب دارند. اطمینان از کیفیت مناسب آموزش در دوره پاندمی، تعیین دقیق چالشها و نیازهای دانشجویان رشتههای علوم پزشکی اهمیت بالایی مییابد که این مطالعه با هدف اصلی بررسی تجارب دانشجویان و اساتید پزشکی از آموزش بالینی در دوره پاندمی کووید 19 به صورت کیفی طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه کیفی می باشد و تحلیل داده ها با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی پیشنهادی گرنهایم و لاندمن انجام شد که در سال 1402، بر روی 12 نفر از اعضای هیات علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشجویان پزشکی در مقطع کارورزی، کارآموزی و دستیاری به واسطه نمونه گیری هدفمند مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع داده ها در حدود20 دقیقه انجام شد. صحت و استحکام داده ها با روش لینکلن و گوبا تایید شد.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 120 کد اولیه گردید که شامل 5 طبقه اصلی و 39 طبقه فرعی می باشد. 5 طبقه اصلی شامل مشکلات روانشناختی و فیزیکی، سیاست های درمانی و آموزشی، کیفیت و زیرساخت آموزش بالینی ، کیفیت ارزشیابی آموزشی و راهکارهای ارتقاء کیفیت آموزش بالینی می باشد.
نتیجه گیری: آموزش بالینی به دلیل سیاستهای نادرست آموزش دچار مشکل شده است و عدم قابلیت برگزاری مجازی درس با توجه به تضاد آموزش مجازی با بالین قطعاً با نظر مصاحبه شوندگان پژوهش آموزش دچار چالش بسیار جدی شده است.
کلمات کلیدی: آموزش بالینی، پاندمی کووید 19، آموزش پزشکی، تحلیل محتوای کیفی
کلیدواژهها