• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. رابطه‌ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت : یک تحلیل همبستگی کانونی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

رابطه‌ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت : یک تحلیل همبستگی کانونی

    نویسندگان

    • وحید قوامی 1
    • جمشید جمالی 2
    • محسن شجاع جهان آباد 3

    1 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 دفتر توسعه آموزش، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.77134.1308
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: عدالت آموزشی که دسترسی برابر به منابع آموزشی را در بر می‌گیرد، به عنوان یک جنبه اساسی از حقوق دانشجویان، صرف نظر از نژاد، عقیده، رنگ، جنسیت، مذهب، یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی است. فقدان عدالت آموزشی می‌تواند منجر به فرسودگی تحصیلی دانشجویان شود. این مطالعه با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی به بررسی ارتباط بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌پردازد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بوده و جامعه­ی آماری آن را کلیه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 می‌باشد. اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه‌های فرسودگی تحصیلی (15 گویه‌ای) و عدالت آموزشی (14 گویه‌ای) با استفاده از نمونه گیری  در دسترس در تارنمای پرس لاین جمع آوری گردید.
نتایج: اکثریت شرکت کنندگان در مطالعه زن (64/1 %)، مجرد (74/0 %)، بومی‌(66/7 %) و دارای تحصیلات کارشناسی (53/6 %) بودند. میانگین نمره عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی به ترتیب 16/84 ± 57/18 (از 98) و 9/74 ± 56/03 (از 105) بود. نتایج برازش ضریب همبستگی کانونی بین پرسشنامه عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی نشان داد همبستگی بین دو ترکیب خطی اول پرسشنامه‌ها 0/962- می‌باشد.
نتیجه گیری: میانگین نمرات عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح متوسطی ارزیابی شد. بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی رابطه شدید منفی وجود دارد و عدم وجود عدالت آموزشی منجر به فرسودگی تحصیلی دانشجویان می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

  • عدالت آموزشی
  • فرسودگی تحصیلی
  • دانشجویان
  • تحلیل همبستگی کانونی
  • XML
  • اصل مقاله 1.8 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1308 پرسشنامه.pdf
  • چکیده صوتی1308.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Heydari P, Zare S, Sharifi ME, Shaban Blokat H. A review on the Educational Justice. Royesh. 2022; 15(25):13-21.
  2. Sanagoo A, Nomali M, Jouybari L. Explanation of Educational Equity among Medical Sciences Students: Evaluation of Medical Sciences Students Opinions and Experiences. Future Med Educ J. 2011; 4(3):39-44.
  3. Dortaj F, Moosapour N. Evaluation of Educational Performance of Quota and Nou-quota Student in Humanities. J Res Plan High Edu. 2006; 11(3):79-101.
  4. Kheiltash O, Rust VD. Inequalities in Iranian Education: Representations of Gender, Socioeconomic Status, Ethnic Diversity, and Religious Diversity in School Textbooks and Curricula. In: Holsinger DB, Jacob WJ, editors. Inequality in Education: Comparative and International Perspectives. Dordrecht: Springer Netherlands; 2009. p. 392-416.
  5. Masody E, Javaheri M. Analysis of Equal Opportunities Access in Development of Public Higher Education in Iran. J Res Plan High Edu. 2003; 9(1):73-95.
  6. Heidarzadeh a, Dehghan M, Shahmohamadipour P, Taheri Z, Azizzade forouzi M. Relationship between Educational Equity, Academic Burnout and Achievement among Students at Kerman University of Medical Science. Edu Dev Jundishapur. 2016; 7(4):298-306.
  7. Mohammadi R, Namvar Y, Rastgoi A, Kheirkhah M, Soleimani T. Explaining Educational Justice in medical sciences universities: A Grounded Theory Study. Edu Dev Jundishapur. 2022; 13(2):420-35.
  8. Golparvar M. Relationship between morality and justice, avoidance of deception scientific training. Ethics Sci Technol. 2010; 5(1):66–57.
  9. Mehravar F, Sanagoo A, Juybari L, editors. Explanation of justice of education from the students, perspective of Golestan University of Medical Sciences. Proceedings of 12th National Conference on Medical Education; April 30th to May 2th, 2011; Mashhad, Iran.
  10. Montaseri MA, Hojat M, Karimyar Jahromi M. Comparison between current and ideal condition of educational justice from the students’ viewpoints at Jahrom Nursing and Paramedical School. J Adv Med Educ Prof. 2014; 2(1):39-44.
  11. Jalalvandi m, amirian p, tohidnia m-r, nemati kivenani A. Educational justice from the perspective of Kermanshah paramedical students in 2014. J Med Educ Dev. 2016; 11(1):51-60.
  12. Mazloomi S, Ehram Poosh M, Kalantar S, Karimi H, Harrazi M. Student perceptions of the qualities of an ideal teacher. J Shahid Sadoughi Univ Med Sci Health Serv. 2000; 2(8):104-8.
  13. Rostami Z, Abedi MR, B Schaufeli W, Ahmadi SA, Sadeghi AH. The Psychometric Characteristics of Maslach Burnout Inventory Student Survey: A Study Students of Isfahan University. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2014; 16(9).
  14. Charkhabi M, Azizi Abarghuei M, Hayati D. The association of academic burnout with self-efficacy and quality of learning experience among Iranian students. SpringerPlus. 2013; 2(1):677.
  15. Marzooghi R, Heidari M, Heidari E. The Impact of Educational Justice on Students Academic Burnout in the University of Social Welfare and Rehabilitation Science Tehran Iran. Strides Dev Med Educ. 328-34 :( 3)10; 2013.
  16. Oliveira Rd, Caregnato RCA, Câmara SG. Burnout syndrome in senior undergraduate nursing. Acta Paulista de Enfermagem. 2012; 25(special issue 2):54-60.
  17. Samadi S, Golmohammadi A, A. K. Justice explained learners police training. Development. 2012; 7(25):90-79.
  18. Malakian A, Sayyah M, Motamed K. Relationship between Educational Justice and Academic Burnout in Medical Interns. Hosp Pract Res. 2021; 6(2):75-9.
  19. Salehi Omran I, hajitabar m, Shafai Balkhanklouw A. The Relationship of Educational Justice with Educational Exhaustion in Mazandaran University Students. Res Educ Leadership Manag. 2018; 4(16):97-124.
  20. Falahchai M, Taheri M, Neshandar Asli H, Babaee Hemmati Y, Pourseyedian S. A Survey of the Relationship between Academic Burnout and Academic Achievement of Dental Students of Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu. 2020; 12(4):70-9.
  21. Azimi m, piri m, zavvar t. Relationship of academic burnout and self-regulated learning with academic performance of high school students. Res Curr Plan. 2013; 10(38):116-28.
  22. Uludag O, Yaratan H. The effects of justice and burnout on achievement: An empirical investigation of university students. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje. 2013; 2013(15(Sp. Ed. 2)):97-116.
  23. Sherry A, Henson RK. Conducting and interpreting canonical correlation analysis in personality research: a user-friendly primer. J Pers Assess. 2005; 84(1):37-48.
    • تعداد مشاهده مقاله: 430
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 9-18
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.8 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1308 پرسشنامه.pdf
  • چکیده صوتی1308.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 430
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53

APA

قوامی, وحید , جمالی, جمشید و شجاع جهان آباد, محسن . (1404). رابطه‌ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت : یک تحلیل همبستگی کانونی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 9-18. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

MLA

قوامی, وحید , , جمالی, جمشید , و شجاع جهان آباد, محسن . "رابطه‌ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت : یک تحلیل همبستگی کانونی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1404, 9-18. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

HARVARD

قوامی, وحید, جمالی, جمشید, شجاع جهان آباد, محسن. (1404). 'رابطه‌ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت : یک تحلیل همبستگی کانونی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 9-18. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

CHICAGO

وحید قوامی , جمشید جمالی و محسن شجاع جهان آباد, "رابطه‌ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت : یک تحلیل همبستگی کانونی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1404): 9-18, doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

VANCOUVER

قوامی, وحید, جمالی, جمشید, شجاع جهان آباد, محسن. رابطه‌ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت : یک تحلیل همبستگی کانونی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(3): 9-18. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب