• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. رابطه ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک تحلیل همبستگی کانونی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

رابطه ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک تحلیل همبستگی کانونی

    نویسندگان

    • وحید قوامی 1
    • جمشید جمالی 2
    • محسن شجاع جهان آباد 3

    1 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 دفتر توسعه آموزش، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.77134.1308
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه:
عدالت آموزشی که دسترسی برابر به منابع آموزشی را در بر می گیرد، به عنوان یک جنبه اساسی از حقوق دانشجویان، صرف نظر از نژاد، عقیده، رنگ، جنسیت، مذهب، یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی است. فقدان عدالت آموزشی می تواند منجر به فرسودگی تحصیلی دانشجویان شود. این مطالعه با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی به بررسی ارتباط بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می پردازد.

مواد و روشها:
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بوده و جامعه‌ی آماری آن را کلیه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 02-1401 می باشد. اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی (15 گویه ای) و عدالت آموزشی (14 گویه ای) با استفاده از نمونه گیری در دسترس در تارنمای پرس لاین جمع آوری گردید.
یافته ها:
اکثریت شرکت کنندگان در مطالعه زن (1/64 %)، مجرد (0/74 %)، بومی (7/66 %) و دارای تحصیلات کارشناسی (8/536 %) بودند. میانگین نمره عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی به ترتیب 84/16±18/57 (از 98) و 74/9±03/56 (از 105) بود. نتایج برازش ضریب همبستگی کانونی بین پرسشنامه عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی نشان داد همبستگی بین دو ترکیب خطی اول پرسشنامه ها 962/0- می باشد.
نتیجه گیری:
میانگین نمرات عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح متوسطی ارزیابی شد. بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی رابطه شدید منفی وجود دارد و عدم وجود عدالت آموزشی منجر به فرسودگی تحصیلی دانشجویان می گردد.

کلیدواژه‌ها

  • عدالت آموزشی
  • فرسودگی تحصیلی
  • دانشجویان
  • تحلیل همبستگی کانونی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 321
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1402
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 321

APA

قوامی, وحید , جمالی, جمشید و شجاع جهان آباد, محسن . (1402). رابطه ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک تحلیل همبستگی کانونی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

MLA

قوامی, وحید , , جمالی, جمشید , و شجاع جهان آباد, محسن . "رابطه ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک تحلیل همبستگی کانونی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1402, -. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

HARVARD

قوامی, وحید, جمالی, جمشید, شجاع جهان آباد, محسن. (1402). 'رابطه ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک تحلیل همبستگی کانونی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

CHICAGO

وحید قوامی , جمشید جمالی و محسن شجاع جهان آباد, "رابطه ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک تحلیل همبستگی کانونی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1402): -, doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

VANCOUVER

قوامی, وحید, جمالی, جمشید, شجاع جهان آباد, محسن. رابطه ی بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک تحلیل همبستگی کانونی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.77134.1308

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب