,
نوع مقاله : نامه به سردبیر
چکیده
مقدمه: یادگیری مبتنی بر حل مساله یک روش یاددهی یادگیری دانشجومحور است که در صورت مشارکت دانشجویان منجر به یادگیری عمیقتر محتوای علوم پایه و علوم بالینی در یک زمینه، یادگیری و بهبود مهارتهایی مانند استدلال بالینی، کار گروهی، حل مسئله، تفکر نقادانه، یادگیری مادامالعمر، رهبری و مهارتهای ارتباطی و اجتماعی خواهد شد. از آنجا که اساس یادگیری مبتنی بر حل مساله، دانشجو می باشد لذا در جریان آموزش، استاد نقش غیرمستقیم بر عهده دارد که با نقش معمول اساتید متفاوت است و این امر در برخی موارد از اجرای یادگیری مبتنی بر حل مسئله منجر به بروز چالشهایی میگردد. در این مقاله، تلاش خواهد شد به وجوه مختلف انتظاراتی که از استاد به عنوان تسهیلگر در هنگام اجرای روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله وجود دارد پرداخته شود.
- Middeke A, Anders S, Schuelper M, Raupach T, Schuelper N. Training of clinical reasoning with a Serious Game versus small-group problem-based learning: A prospective study. PloS one. 2018 Sep 11; 13(9):e0203851.
- Azer SA. Interactions between students and tutor in problem‐based learning: The significance of deep learning. The Kaohsiung journal of medical sciences. 2009;25(5):240-9.
- Erickson S, Neilson C, O’Halloran R, Bruce C, McLaughlin E. ‘I was quite surprised it worked so well’: Student and facilitator perspectives of synchronous online Problem Based Learning. Innovations in Education and Teaching International. 2021;58(3):316-27.
- Goh K. What Good Teachers Do to Promote Effective Student Learning in a Problem-Based Learning Environment. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology. 2014; 14:159-66.
- Mohammadi E, Mirzazadeh A, Shahsavari H, Sohrabpour AA. Clinical teachers’ perceptions of role modeling: a qualitative study. BMC Medical education. 2021;21(1):261.