نوع مقاله : مقاله مروری
چکیده
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف معرفی ابزارها و روشهای ارزشیابی عملکرد بالینی دانشجویان علوم پزشکی و مزایا و محدودیتهای هر کدام از این ابزارها و روشها انجام شد.
روش: این مرور نظامند با جستجوی شواهد در پایگاههای اطلاعاتی خارجی و داخلی PubMed، Web of Science، CINAHL، Irandoc، Magiran و SID و موتور جستجوی Google scholar با استفاده از کلیدواژه های Clinical performance, Clinical evaluation, Assessment tool, Assessment standards, Clinical assessment practices, Medical sciences students و معادل فارسی آنها تا سال 2023 (1402) انجام شد. در نهایت ابزارها و روشهای ارزشیابی عملکرد بالینی استخراج شده از شواهد خلاصه و دسته بندی شد.
نتایج: موثرترین روش های ارزشیابی عملکرد بالینی دانشجویان به ترتیب شامل: 1- مشاهده ساختارمند و ارزیابی عملکرد بالینی (SOAP ) (126n=)، 2- مدل عملکرد مهارت بالینی (CINS ) (4n=) و 3- پرسشنامه صلاحیت پرستاری بالینی (CNCQ ) (3n=) بود. همچنین موثرترین روشهای ارزشیابی عملکرد و مهارت های بالینی دانشجویان شامل: 1- آزمون بالینی ساختارمند عینی ( OSCE) (2166n=)، 2- لاگ بوک (722n=) و 3- مشاهده مستقیم مهارتهای عملی (DOPS ) و آزمون ارزشیابی بالینی کوچک ( Mini-CEX ) (53n=) بود که هر کدام از این ابزارها و روشها، اهداف محاسن و محدودیتهای منحصر به فرد دارد.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن هدف ارزشیابی، ویژگی های روانسنجی، و مزایا و محدودیتهای هر روش یا ابزار، می توان از هرکدام یا ترکیب آنها جهت ارزشیابی دانشجویان استفاده نمود. البته پیشنهاد می شود با انجام مطالعاتی این روشها و ابزارها را به نحوی اصلاح نمود که جهت ارزیابی بالینی دانشجویان کاربردی تر باشد و استفاده از آن تسهیل گردد.