نویسندگان
1
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران.
2
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: یادگیری الکترونیکی نوعی از یادگیری است که با ابزارهای الکترونیکی متنوعی چون تلفنهای همراه انجام میشود و مزایایی همچون دسترسی در هر زمان و هر مکان، کاهش هزینههای آموزشی و انعطاف پذیری را داراست. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه جهت آموزش مبحث مراقبت پرستاری در منزل از بیماریهای مزمن شایع انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توسعه ای- کاربردی، با رویکرد طراحی نرم افزار بود که در سه مرحله انجام شد: در مرحله اول بر اساس سرفصل درسی پرستاری مراقبت در منزل، عناصر دادههای مورد نیاز برای طراحی برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه تعیین گردید. سپس در قالب چک لیستی محقق ساخته، اعتبارسنجی محتوا برای پنج نفر از اعضای هیئت علمی گروه پرستاری ارسال شد. در مرحله دوم، برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه، جهت آموزش مراقبت پرستاری در منزل در بستر اندروید طراحی گردید. در مرحله سوم، به منظور ارزیابی قابلیت استفاده، برنامه بر روی تلفن همراه 30 نفر از دانشجویان پرستاری نصب و پس از دو هفته استفاده، پرسشنامه استاندارد قابلیت استفاده و رضایت کاربر ارزیابی شد.
نتایج: محتوای آموزشی مربوط به مراقبت در منزل در برنامه کاربردی برای بیماریهای مزمن از جمله دیابت، فشارخون، سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن تنفسی، آسیب طناب نخاعی و سرطان ارائه شد. نتایج ارزیابی قابلیت استفاده از برنامه نشان داد میانگین نمره کلی پرسشنامه قابلیت استفاده از برنامه از دیدگاه دانشجویان 1/42 ± 7/40 از 9 بود که در سطح مطلوب طبقه بندی میشود.
نتیجه گیری: استفاده از برنامههای مبتنی بر تلفن همراه میتواند دانش نظری را به صورت تمرینات عملی در بین دانشجویان تبدیل نماید و به عنوان ابزارهای آموزشی مناسب در جهت بهبود آموزش آنان مورد استفاده قرار گیرد.
- Saberi M, Fanisaberi L. Components of Chronic Illness in the Elderly: A Review Study. Clinical Excellence. 2021; 11(1):46-56[In Persian].
- World Health Organization, Canada PHAo, Canada CPHAo, editors. Preventing chronic diseases: a vital investment2005; Geneva (Switzerland): World Health Organization.
- Koehlmoos TP, Anwar S, Cravioto A. Global health: chronic diseases and other emergent issues in global health. Infectious Disease Clinics. 2011; 25(3):623-38.
- Bushor L, Rowser M. Symptom management of chronic illness in the adult outpatient setting. Journal of Hospice & Palliative Nursing. 2015 Aug 1; 17(4):285-90.
- Jarrín OF, Pouladi FA, Madigan EA. International priorities for home care education, research, practice, and management: Qualitative content analysis. Nurse education today. 2019; 73:83-7.
- Lee J, Kang M-J, Garcia JP, Dykes PC. Developing hierarchical standardized home care nursing statements using nursing standard terminologies. International Journal of Medical Informatics. 2020; 141:104227.
- Smith SJ, Barry DG. An innovative approach to preparing nursing students for care of the elderly in the home. Geriatric Nursing. 2013; 34(1):30-4.
- Fata L, Hazrati H, Mohammadzadeh M, Habibi H. The effect of portfolio on motivation and academic achievement of students of Tabriz unversity of medical sciences. Military Caring Sciences. 2018; 4(4):288-94.
- Sayadi N, Rokhafroz D. Nursing students’ perspectives about a mobile software on nursing process for bedside use. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12(12):975-81 [In Persian].
- Latif MZ, Hussain I, Saeed R, Qureshi MA, Maqsood U. Use of smart phones and social media in medical education: trends, advantages, challenges and barriers. Acta Informatica Medica. 2019; 27(2):133.
- Hopia H, Punna M, Laitinen T, Latvala E. A patient as a self-manager of their personal data on health and disease with new technology – challenges for nursing education. Nurse Education Today. 2015; 35(12): e1-e3.
- Mackay BJ, Anderson J, Harding T. Mobile technology in clinical teaching. Nurse Education in Practice. 2017; 22:1-6.
- Courtney K. Undergraduate nurses’ preferred use of mobile devices in healthcare settings. Driving Quality in Informatics: Fulfilling the Promise. 2015:264. pp. 264-268
- Lai C-Y, Wu C-C. Promoting Nursing Students’ Clinical Learning through a Mobile e-Portfolio. CIN: Computers, Informatics, Nursing. 2016; 34(11):535-43.
- O'Connor S, Andrews T. Smartphones and mobile applications (apps) in clinical nursing education: a student perspective. Nurse education today. 2018; 69:172-8.
- Li KC, Lee LY-K, Wong S-L, Yau IS-Y, Wong BT-M. The effects of mobile learning for nursing students: an integrative evaluation of learning process, learning motivation, and study performance. International Journal of Mobile Learning and Organisation. 2019; 13(1):51-67.
- Kang J, Suh EE. Development and Evaluation of “Chronic Illness Care Smartphone Apps” on Nursing Students’ Knowledge, Self-efficacy, and Learning Experience. CIN: Computers, Informatics, Nursing. 2018; 36(11).
- Alwawi A, İnkaya B. The Effect of Two Different Simulation Modalities in Palliative Care Teaching on Nursing Students' Knowledge, Satisfaction, Self-confidence, and Skills: A Randomized Controlled Trial. CIN: Computers, Informatics, Nursing. 2023; 41(4):246-57.
- Baccin CRA, Dal Sasso GTM, Paixão CA, de Sousa PAF. Mobile Application as a Learning Aid for Nurses and Nursing Students to Identify and Care for Stroke Patients: Pretest and Posttest Results. CIN: Computers, Informatics, Nursing. 2020; 38(7):358-66.
- Ebadi A, sharifnia H, Zareiyan A, Zarshenas L. Instrumant Development in Health Sciences. Tehran: Jame-e-Negar; 2019:282 [In Persian].
- Polit DF, Beck CT. The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in nursing & health. 2006; 29(5):489-97.
- Faulkner L. Beyond the five-user assumption: Benefits of increased sample sizes in usability testing. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers. 2003; 35(3):379-83.
- Macefield R. How to specify the participant group size for usability studies: a practitioner's guide? Journal of Usability Studies. 2009; 5(1):34-45.
- Cazañas A, de San Miguel A, Parra E. Estimating sample size for usability testing. Enfoque UTE. 2017; 8:172-85.
- Bayram SB, Caliskan N. Effect of a game-based virtual reality phone application on tracheostomy care education for nursing students: A randomized controlled trial. Nurse Education Today. 2019; 79:25-31.
- Seok Y, Suh EE. Development of a Health Promotion Application on Cancer Survivorship as an Educational Content for Nursing Students. Asian Nursing Research. 2022; 16(1):52-62.
- Taheri AS, Norouzi E, Sadoughi F. Developing a mobile-based self-care application for patients with breast cancer undergoing chemotherapy. J Health Administration. 2019; 22(04):35-49 [In Persian].
- Al-Mugheed K, Bayraktar N, Al-Bsheish M, AlSyouf A, Aldhmadi BK, Jarrar Mt, et al. Effectiveness of game-based virtual reality phone application and online education on knowledge, attitude and compliance of standard precautions among nursing students. Plos one. 2022; 17(11): e0275130.
- Ho C-J, Chiu W-H, Li M-Z, Huang C-Y, Cheng S-F. The effectiveness of the iLearning application on chest tube care education in nursing students. Nurse Education Today. 2021; 101:104870.