- XML
- اصل مقاله 1.96 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- پرسشنامه1320.pdf
- چکیده صوتی 1320.mp3
چکیده
مقدمه: نیازسنجی آموزشی به عنوان اولین مرحله از طراحی آموزشی عبارت از شناسایی نیازهای آموزشی و درجه بندی آنها بترتیب اولویت است. بهترین روش برای تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی، یک نیازسنجی جامع و با در نظر گرفتن همه نقشهای اصلی ذکر شده و زیر نقشهای آنها خواهد بود. بدین منظور نیاز به ابزاری رواسنجی شده و استاندارد که در بر گیرنده همه نقشهای یک عضو هیأت علمیباشد، احساس میشود. این پژوهش به منظور ارائه ابزار روا و پایا برای نیازسنجی آموزشی اعضای هیأت علمیگروه طب اورژانس و رادیوانکولوژی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران انجام شد.
روش کار: روش پژوهش کمی از نوع طراحی ابزار میباشد. در مرحله اول ابزار نیازسنجی آموزشی اعضای هیأت علمی، که در یک مطالعه خارجی به زبان انگلیسی طراحی شده و در متخصصین طب اورژانس مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفته بود، در دو مرحله به زبان فارسی ترجمه شد. در مرحله اول یک مترجم با تخصص آموزش پزشکی مسلط به زبان انگلیسی ترجمه را انجام داد. در مرحله دوم که ویرایش ترجمه اولیه توسط پانل متخصصین دو زبانه به زبان انگلیسی و زبان هدف برای تکمیل ترجمه انجام شد. سپس طی جلسات گروهی یا انفرادی با گروه خبرگان نقشها و سؤالات پرسشنامه مورد بحث قرار گرفت و در نهایت روایی صوری و روایی محتوا ارزیابی شده و در مواردی اصلاحاتی در پرسشنامه اعمال گردید. برای تعیین روایی سازهای، روش تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و برای تعیین پایایی، ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: یافتهها نشان داد که اغلب گویههای پرسشنامه دارای روایی محتوایی قابل قبول(0/75 تا 1) بود. مقدار شاخص ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقه ای به ترتیب برابر با 0/82 و 0/83 گزارش گردید. تحلیل عاملی وجود روایی سازه در سؤالات پرسشنامه را تأیید کرد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، نسخه فارسی پرسشنامه نیازسنجی آموزشی اعضای هیأت علمی، ابزاری پایا و رواسنجی شده است که می تواند برای مقاصد تحقیقاتی، آموزشـی و عملی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها