چکیده
مقدمه : ژورنال کلابها به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مؤثر در دانشگاهها و مراکز پژوهشی، نقش مهمی در ارتقاء سطح دانش و توانمندیهای علمی دانشجویان ایفا میکنند. این جلسات، فرصتی را برای بررسی و نقد مقالات علمی و پژوهشی فراهم میآورند که میتواند به بهبود مهارتهای تحلیلی و انتقادی دانشجویان منجر شود. در گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ژورنال کلابها به عنوان بخش مهمی از برنامه آموزشی تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شدهاند. لذا هدف از این مطالعه، بررسی رضایت برگزاری ژورنال کلابها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1403 است.
روش کار : در این مطالعه توصیفی مقطعی که در سال 1403 در گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد، تعداد 205 نفر از دانشجویان در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در مطالعه شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و با آزمون های توصیفی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : در بخش نحوه برگزاری، همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی میانگین نمرات مشابهی داشتند(92/5 ±84/36)، اما در بخش نحوه ارائه و تسلط دانشجو، دانشجویان دکتری (08/4 ±09/30 ) دارای میانگین نمرات بیشتری بودند. در نهایت در بخش تاثیرگذاری و توسعه انگیزه، دانشجویان کارشناسی ارشد(19/4± 13/24) دارای میانگین نمرات بیشتری بودند. بیشترین رضایت دانشجویان مربوط به بخش تاثیرگذاری و توسعه انگیزه بود و کمترین رضایت مربوط به مکان و زمان برگزاری جلسه بود.
نتیجه گیری: ژورنال کلابها تأثیر مثبتی بر مهارتها و انگیزه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشتهاند. بهبود در نحوه برگزاری جلسات و توجه به مکان و زمان مناسب برای برگزاری آنها میتواند رضایت دانشجویان را افزایش دهد. این نتایج میتواند به بهبود کیفیت برنامههای آموزشی و پژوهشی در آینده کمک کند.
کلیدواژهها