نویسندگان
1
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، مؤسسه سلامت، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
2
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
3
کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی،مرکز مطالعه و توسعه آموزش علوم پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شیراز،شیراز،ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22038/hmed.2024.81094.1392
چکیده
مقدمه: ژورنال کلابها به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مؤثر در دانشگاهها و مراکز پژوهشی، نقش مهمی در ارتقاء سطح دانش و توانمندیهای علمی دانشجویان ایفا میکنند. این جلسات، فرصتی را برای بررسی و نقد مقالات علمی و پژوهشی فراهم میآورند که میتواند به بهبود مهارتهای تحلیلی و انتقادی دانشجویان منجر شود. در گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ژورنال کلابها به عنوان بخش مهمی از برنامه آموزشی دورههای کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته شدهاند. لذا هدف از این مطالعه، بررسی رضایت برگزاری ژورنال کلابها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1403 است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی که در سال 1403 در گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد، دانشجویان در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در مطالعه شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و با آزمون های توصیفی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بر اساس یافتهها در سه حیطه نحوه برگزاری، نحوه ارائه و تسلط دانشجو و تأثیرگذاری و توسعه انگیزه تفاوت معناداری بین دیدگاه دو گروه وجود نداشت (p > 0.05).بیشترین میانگین نمره مربوط به حیطه نحوه برگزاری (36.84 ± 5.92) و کمترین آن مربوط به تأثیرگذاری و توسعه انگیزه (08/224.08 ± 4.11) بود.
نتیجه گیری: ژورنال کلابها تأثیر مثبتی بر مهارتها و انگیزه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشتهاند. با این حال بهبود در نحوه برگزاری جلسات و توجه به مکان و زمان مناسب برای برگزاری آنها میتواند رضایت دانشجویان را افزایش دهد. این نتایج میتواند به بهبود کیفیت برنامههای آموزشی و پژوهشی در آینده کمک کند.
- Ianno DJ, Mirowska-Allen K, Kunz SA, O’brien R. Journal clubs in Australian medical schools: prevalence, application, and educators’ opinions. J Educ Eval Health Prof. 2020;17(9):1-7.
- Shokouhi G, Ghojazadeh M, Sattarnezhad N. Organizing evidence based medicine (EBM) journal clubs in Department of Neurosurgery, Tabriz University of Medical Sciences. International journal of health sciences. 2012;6(1):59.
- Häggman‐Laitila A, Mattila LR, Melender HL. A systematic review of journal clubs for nurses. Worldviews on Evidence‐Based Nursing. 2016;13(2):163-71.
- Bowles P, Marenah K, Ricketts D, Rogers B. How to prepare for and present at a journal club. British Journal of Hospital Medicine. 2013;74(Sup10):C150-C2.
- Deenadayalan Y, Grimmer‐Somers K, Prior M, Kumar S. How to run an effective journal club: a systematic review. Journal of evaluation in clinical practice. 2008;14(5):898-911.
- Barsky E. A library journal club as a tool for current awareness and open communication: University of British Columbia case study. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research. 2009;4(2).
- Cave M-T, Clandinin DJ. Revisiting the journal club. Medical teacher. 2007;29(4):365-70.
- Steuber T, Isaacs AN, Howard ML, Nisly SA. Effectiveness of Journal Club Activities Versus Clinical Debate Activities in Pharmacy Experiential Education. American journal of pharmaceutical education. 2022;86(1):8562.
- Wenke RJ, Thomas R, Hughes I, Mickan S. The effectiveness and feasibility of TREAT (Tailoring Research Evidence and Theory) journal clubs in allied health: a randomised controlled trial. BMC medical education. 2018;18:1-14.
- Davoudi B. Evaluation of the quality of journal club sessions from the perspective of faculty members, residents, and interns of the Pediatrics Department, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, 2015. Jundishapur Journal of Medical Education Development. 2018;8(4):382–90.
- Lizarondo LM, Grimmer-Somers K, Kumar S, Crockett A. Does journal club membership improve research evidence uptake in different allied health disciplines: a pre-post study. BMC Research Notes. 2012;5:1-9.
- Valizadeh L, Zamanzadeh V, Ghahramanian A, Vosoughi MN, Mehboudi F, Bagheriyeh F. Nursing Journal Club as a Tool to Facilitate Evidence-Based Practice: Participant’s Feedback. Romanian Journal of.126(1):48.
- Omar S, Bauer J, Matin A, Bians A, Chen J-W, Ocampo M. Using the Timmer Scale to Standardize Pediatric Dentistry Residents’ Scientific Appraisal Skills. MedEdPORTAL. 2021;17:11101.
- Friesth M, Dzara K. An educational evaluation of a journal club approach to teaching undergraduate health care research. Journal of medical education and curricular development. 2020;7:2382120520940662.
- Honey CP, Baker JA. Exploring the impact of journal clubs: a systematic review. Nurse education today. 2011;31(8):825-31.