• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. شبکه‌های اجتماعی مجازی: فرصت پیشرفت تحصیلی یا تهدید اهمال‌کاری دانشجویان پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

شبکه‌های اجتماعی مجازی: فرصت پیشرفت تحصیلی یا تهدید اهمال‌کاری دانشجویان پزشکی

    نویسندگان

    • لیلا صفابخش 1
    • جاوید دهقان حقیقی 2
    • امین شریعتی 3
    • افسانه کریمی 4

    1 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،

    2 گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،

    3 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.

    4 دانشیار مدیریت اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80807.1387
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: اهمال کاری یک پدیده جهانی گسترده در میان دانشجویان دانشگاه است که در عملکرد تحصیلی و فعالیت های روزانه افراد اختلال ایجادمی کند. اهمال کاری ممکن است با فناوری هایی مانند شبکه های اجتماعی تشدید شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شبکه های اجتماعی مجازی بر اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پزشکی انجام ‌شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی (مقطعی) 220 نفر از دانشجویان پزشکی به روش آسان و در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های طرح با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی آنلاین جمع آوری شد. بخش اول پرسشنامه مربوط به مشخصات جمعیت شناختی، بخش دوم پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی و بخش سوم پرسشنامه استفاده از شبکه های مجازی بود که روایی و پایایی آنها در مطالعات قبلی تایید شده بود. برای تحلیل داده‌های گردآوری شده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: همه دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. بیشترین و کمترین شبکه های اجتماعی مورد استفاده به ترتیب تلگرام و فیس‌بوک بودند. بیشترین و کمترین میانگین مدت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ترتیب مربوط به اینستاگرام (19/42 ± 31/58 دقیقه در روز) و توییتر (73/9 ± 59/7 دقیقه در روز) بود. دانشجویان علوم پایه به صورت معناداری کمتر از دانشجویان سایر مقاطع از شبکه‌های اجتماعی واتس اپ و اینستاگرام استفاده می‌کردند (004/0=P و 001/0>P). میانگین نمره کسب شده توسط جامعه پژوهش از پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی 41/22 ± 65/69 بود. میانگین نمره کسب شده از پرسشنامه استفاده از فضای مجازی 48/21 ± 30/56 بود. بین دو متغیر اهمال‌کاری تحصیلی و استفاده از فضای مجازی همبستگی مثبت متوسط معناداری وجود داشت (001/0>P).
نتیجه‌گیری: شبکه‌های اجتماعی مجازی با اهمال‌کاری تحصیلی یادگیرندگان ارتباط داشت و دانشجویان اهمال‌کار میزان بیشتری از زمان خود را صرف استفاده از موبایل به خصوص شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام می‌کردند.

کلیدواژه‌ها

  • اهمال‌کاری تحصیلی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • دانشجویان پزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 309
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 309

APA

صفابخش, لیلا , دهقان حقیقی, جاوید , شریعتی, امین و کریمی, افسانه . (1403). شبکه‌های اجتماعی مجازی: فرصت پیشرفت تحصیلی یا تهدید اهمال‌کاری دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.80807.1387

MLA

صفابخش, لیلا , , دهقان حقیقی, جاوید , , شریعتی, امین , و کریمی, افسانه . "شبکه‌های اجتماعی مجازی: فرصت پیشرفت تحصیلی یا تهدید اهمال‌کاری دانشجویان پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.80807.1387

HARVARD

صفابخش, لیلا, دهقان حقیقی, جاوید, شریعتی, امین, کریمی, افسانه. (1403). 'شبکه‌های اجتماعی مجازی: فرصت پیشرفت تحصیلی یا تهدید اهمال‌کاری دانشجویان پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.80807.1387

CHICAGO

لیلا صفابخش , جاوید دهقان حقیقی , امین شریعتی و افسانه کریمی, "شبکه‌های اجتماعی مجازی: فرصت پیشرفت تحصیلی یا تهدید اهمال‌کاری دانشجویان پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.80807.1387

VANCOUVER

صفابخش, لیلا, دهقان حقیقی, جاوید, شریعتی, امین, کریمی, افسانه. شبکه‌های اجتماعی مجازی: فرصت پیشرفت تحصیلی یا تهدید اهمال‌کاری دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.80807.1387

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب