• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان

    نویسندگان

    • مهسا علیزاده 1
    • فاطمه رستمی 2
    • زهرا مرتضوی 3، 4
    • هما نادری فر 4
    • هانیه جورمند 5، 6
    • سعیده سادات مرتضوی 4، 7

    1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

    2 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی قم

    3 دانشجوی دکتری، گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

    4 مرکز تحقیقات اختلالات شنوایی، موسسه علوم بالینی ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

    5 مرکز تحقیقات اختلالات طیف اوتیسم، پژوهشکده علوم اعصاب و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

    6 واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

    7 گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85176.1470
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هوش هیجانی نقش مهمی در ابعاد مختلف زندگی افراد دارد و شاخص پیشرفت تحصیلی نیز در بررسی میزان موفقیت دانشجویان و ارزیابی عملکرد نظام آموزشی ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی انجام گردید.
روش کار:
تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با روش نمونه گیری سرشماری، 180 دانشجوی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 04-1403 انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استانداردهوش هیجانی بار –اون و از معدل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22با آزمون تی مستقل، آزمون آنالیزواریانس و ازمون ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
نتایج:
نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین هوش هیجانی 06/17± 28/ 248 و میانگین معدل تحصیلی37/1± 74/16 می باشدوارتباط معنادار­آماری بین هوش هیجانی و جنسیت(p =0/03 ) ، پیشرفت تحصیلی و جنسیت( ( p <0.05 و پیشرفت تحصیلی و محل سکونت(p = 0/03 ) وجود داشت .
نتیجه گیری:
هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده توانبخشی تاثیر مثبت دارد. میانگین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دختران بیشتر از پسران است. دانشجویانی که بومی یا ساکن منزل بودند، پیشرفت تحصیلی بهتری از دانشجویان ساکن خوابگاه داشتند.

کلیدواژه‌ها

  • دانشجو
  • توانبخشی
  • پیشرفت تحصیلی
  • هوش هیجانی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 303
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 303

APA

علیزاده, مهسا , رستمی, فاطمه , مرتضوی, زهرا , نادری فر, هما , جورمند, هانیه و مرتضوی, سعیده سادات . (1403). رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.85176.1470

MLA

علیزاده, مهسا , , رستمی, فاطمه , , مرتضوی, زهرا , , نادری فر, هما , , جورمند, هانیه , و مرتضوی, سعیده سادات . "رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.85176.1470

HARVARD

علیزاده, مهسا, رستمی, فاطمه, مرتضوی, زهرا, نادری فر, هما, جورمند, هانیه, مرتضوی, سعیده سادات. (1403). 'رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.85176.1470

CHICAGO

مهسا علیزاده , فاطمه رستمی , زهرا مرتضوی , هما نادری فر , هانیه جورمند و سعیده سادات مرتضوی, "رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.85176.1470

VANCOUVER

علیزاده, مهسا, رستمی, فاطمه, مرتضوی, زهرا, نادری فر, هما, جورمند, هانیه, مرتضوی, سعیده سادات. رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.85176.1470

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب