چکیده
هوش هیجانی نقش مهمی در ابعاد مختلف زندگی افراد دارد و شاخص پیشرفت تحصیلی نیز در بررسی میزان موفقیت دانشجویان و ارزیابی عملکرد نظام آموزشی ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده توانبخشی انجام گردید.
روش کار:
تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با روش نمونه گیری سرشماری، 180 دانشجوی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 04-1403 انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استانداردهوش هیجانی بار –اون و از معدل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22با آزمون تی مستقل، آزمون آنالیزواریانس و ازمون ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
نتایج:
نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین هوش هیجانی 06/17± 28/ 248 و میانگین معدل تحصیلی37/1± 74/16 می باشدوارتباط معنادارآماری بین هوش هیجانی و جنسیت(p =0/03 ) ، پیشرفت تحصیلی و جنسیت( ( p <0.05 و پیشرفت تحصیلی و محل سکونت(p = 0/03 ) وجود داشت .
نتیجه گیری:
هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده توانبخشی تاثیر مثبت دارد. میانگین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دختران بیشتر از پسران است. دانشجویانی که بومی یا ساکن منزل بودند، پیشرفت تحصیلی بهتری از دانشجویان ساکن خوابگاه داشتند.
کلیدواژهها