• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. شناسایی عوامل موثر بر مهارت خود مراقبتی دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

شناسایی عوامل موثر بر مهارت خود مراقبتی دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس

    نویسندگان

    • کلثوم نامی 1
    • زینب سلطانی 2

    1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران.

    2 کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49677.1037
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: از آنجایی که آموزش مهارت های پایه و اساس، با تمرکز بر مهارت های شخصی و نیز آگاهی از خطرات تهدیدکننده، می تواند نقش مهمی در ارتقای توانایی « خود- مراقبتی» دانش‌آموزان داشته باشد. پژوهش حاضربا هدف شناسایی عوامل موثر بر مهارت مراقبت خود مراقبتی  دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظرنحوه گرداآوری داده‌ها از نوع توصیفی -پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هفتم مدارس ناحیه دو شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397بوده است که  با استفاده از جدول مورگان  300نفر از این دانش آموزان  با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار گرداوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته ۳۲ سوالی بود. جهت تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات مستخرج از پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار SPSS22 و LISREL8/54 انجام شد
نتایج: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مؤلفه‌های مهارت خودآگاهی،‌خودارزشمندی،‌بین فردی و مهارت شناخت عمومی از رفتارهای پر خطر از عامل موثر بر مهارت‌های خود مراقبتی دانش آموزان می‌باشدوتحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که گویه‌های هر عامل، بار عاملی در حد قابل قبولی دارند.
نتیجه گیری: شناسایی عوامل موثر برمهارت خود مراقبتی دختران نوجوان به آنها برای حرکت از ناتوانایی‌ها و ضعف‌های مهارتی به سوی مهارت‌های توانمند و قوی و سازنده کمک می‌کند. آموزش این مهارت‌ها می‌تواند حرکتی را در راستای تحول برنامه‌های آموزشی و تربیتی شروع کندتا در پرتو آن مهارت‌ها،‌موضوعات و مطالب آموزشی به گونه‌ای که در زندگی روزمره وجود دارند،‌استفاده شوند و زنجیره‌های ارتباطی با دنیای واقعی دانش‌آموزان پیوند بخورد.

کلیدواژه‌ها

  • مهارت مراقبت از خود
  • خودآگاهی
  • خود ارزشمندی
  • ارتباط بین فردی
  • شناخت عمومی از رفتار پرخطر
  • XML
  • اصل مقاله 1.88 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Vecchione M, Schwartz SH, Davidov E,
Cieciuch J, Alessandri G, Marsicano G.
Stability and change of basic personal values
in early adolescence: A 2‐year longitudinal
study. Journal of Personality. 2020
Jun;88(3):447-63.
2. Dyrbye LN, Shanafelt TD. Commentary:
medical student distress: a call to action.
Academic Medicine. 2011 Jul 1;86(7):801-3
3. Norouzi Parashkouh N, Mirhadyan L,
Emami Sigaroudi A, KazemnejadLeili E,
Hasandoost F. Feeling of loneliness and social
new damages in high school students. Journal
of Holistic Nursing And Midwifery. 2016 Dec
10;26(4):99-108. PSCONF01_016.html]
4. Somerville LH, Jones RM, & Casey B J. A
time of change: behavioral and neural
correlates of adolescent sensitivity to
appetitive and aversive environmental cues.
Brain and cognition.2010; 72(1), 124-133.
[www.ncbi.nlm.gov[HTML]nih.gov]
5. Prajapati M, Bala DV, & Tiwari H. A study
of nutritional status and high risk behavior of
adolescents in ahmedabad: a cross sectional
study. Healthline,2011;
Vol.2(1).[www.iapsmgc.org]
6. Nazari MA, Skill not telling one of the most
effective skills of coping with life changes.
Echo News Qazvin University of Medical
Sciences and health services, 2013;75:22.
[Persian]. [https://www.pegvak.com]
7. Álvarez-García D, Núñez JC, González-
Castro P, Rodríguez C, Cerezo R. The effect
of parental control on cyber-victimization in
adolescence: the mediating role of impulsivity
and high-risk behaviors. Frontiers in
psychology. 2019 May 22;10:1159.
8. Fukui S, Ogawa K, Yamagishi A.
Effectiveness of communication skills training
of nurses on the quality of life and satisfaction
with healthcare professionals among newly
diagnosed cancer patients: a preliminary study.
Psycho‐Oncology. 2011 Dec;20(12):1285-91.
9. Vatankhah H, Daryabari D, Ghadami V,
Naderifar N. The effectiveness of
communication skills training on self-concept,
self-esteem and assertiveness of female
students in guidance school in Rasht.
Procedia-Social and Behavioral Sciences.
2013 Jul 9;84:885-9.
10. Tseng H, Yi X, Yeh HT. Learning-related
soft skills among online business students in
higher education: Grade level and managerial
role differences in self-regulation, motivation,
and social skill. Computers in Human
Behavior. 2019 Jun 1;95:179-86.
11. Zeidi IM, Divsalar S, Morshedi H,
Alizadeh H. The effectiveness of group
cognitive-behavioral therapy on general self-
efficacy, self-control, and internet addiction
prevalence among medical university students.
Social Health and Behavior. 2020 Jul
1;3(3):93.
12. Sevari K, Shnachi S. The Effectiveness of
Self-Awareness Skills Training in Increased
Impulse Control and Reduced Tendency to
Drug Use. research on addiction. 2017 Sep
10;11(42):269-80.
13. Moghadam ST, Ms SS, Ms SY. The effect
of self-care education on emotional
intelligence and HbA1c level in patients with
type 2 diabetes mellitus: a randomized
controlled clinical trial. International journal of
community based nursing and midwifery.
2018 Jan;6(1):39.
14. Rased S, Alavi A, SHarifbayani H,
Gahanayakkhamene M, Fallahian N,
Forouzbakhsh F. Initial prevention of
addiction and high risk behaviors (elementary
courses). Iranian textbooks printing and
publishing company;2016.[Persian].[
http://www.Mirzaeiyazdi.com].
15. Partov M. Evaluation of the content of
self-care prevention training plan in
elementary schools. The 3rd International
Conference on Human Sciences and Social
studies, 2017. [Persian].[
https://www.civilica.com/Paper-CSCONF03-
CSCONF03_017.html].
16. Shahedi Joghan N, Mohtashami J, Alaee
Karahroudi F, Shakeri N, Beykmirza R.
Effectiveness of self-care skills training on
self-esteem and quality of life in 8-12 year-old
children with stoma: A non-randomized
controlled clinical trial study. Journal of hayat.
2019 Jan 10;24(4):368-80.
17. Maia MA, Reis IA, Torres HD.
Relationship between the users' contact time in
educational programs on diabetes mellitus and
self-care skills and knowledge. Revista da
Escola de Enfermagem da USP. 2016
Feb;50(1):59-64.
18. Ghoreishi MS, Vahedian-shahroodi M,
Jafari A, Tehranid H. Self-care behaviors in
patients with type 2 diabetes: Education
intervention base on social cognitive theory.
Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical
Research & Reviews. 2019 May 1;13(3):2049-
56.
19. Swanson H, Loop K. Basic life skills
Intervention for the population. Experiencing
Homelessness (Doctoral dissertation). THE
COLLEGE OF ST.SCHOLASTICA.2014.
[https://www.search.proquest.com]
20. Laugeson EA, Frankel F, Gantman AR,
Mogil C. Evidence-based social skills training
for adolescents with autism spect rum
disorders. The UCLA PEERS Program.
Journal of autism and developmental.
Disorders, 2012; 42(6): 1025-1036.
[https://ucla.edu]
21. Gordon B, Jacobs JM, Wright PM. Social
and emotional learning through a teaching
personal and social responsibility based after-
school program for disengaged middle-school
boys. Journal of Teaching in Physical
Education. 2016 Oct 1;35(4):358-69.
22. Abdullah MQ. The relationship between
social skills self-esteem and big five
personality factors among children.
Psychology & Psychological Research
International, 2017; 2(3): 1-29.
[https://researchgate.net]
23. Arabpoor M, Matzooghi R. Evaluation of
the effectiveness of training courses in nurses
in Kerman hospitals. The second Conference
of knowledge and Technology in psychology
of educational sciences and Sociology of Iran,
Tehran: The Institute for developing
conferences on knowledge-based development
of Iranian science and technology, 2018; 1-12.
[Persian]. [https://www.civilica.com/Paper-
OSCONF02-OSCONF02_147.html].
24. Bazargan A, Hejazi U, Eshaqi F. Step-by-
step Guide to internal evaluation of quality in
university system. ). Initial edition. Tehran:
University of Tehran Publications.2007.
[Persian].
[https://jlib.ut.ac.ir/article_56987.html]
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,493
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,677
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 3
دی 1399
صفحه 100-85
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.88 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,493
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,677

APA

نامی, کلثوم و سلطانی, زینب . (1399). شناسایی عوامل موثر بر مهارت خود مراقبتی دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), 100-85. doi: 10.22038/hmed.2020.49677.1037

MLA

نامی, کلثوم , و سلطانی, زینب . "شناسایی عوامل موثر بر مهارت خود مراقبتی دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 3, 1399, 100-85. doi: 10.22038/hmed.2020.49677.1037

HARVARD

نامی, کلثوم, سلطانی, زینب. (1399). 'شناسایی عوامل موثر بر مهارت خود مراقبتی دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), pp. 100-85. doi: 10.22038/hmed.2020.49677.1037

CHICAGO

کلثوم نامی و زینب سلطانی, "شناسایی عوامل موثر بر مهارت خود مراقبتی دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 3 (1399): 100-85, doi: 10.22038/hmed.2020.49677.1037

VANCOUVER

نامی, کلثوم, سلطانی, زینب. شناسایی عوامل موثر بر مهارت خود مراقبتی دردانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهر بندرعباس. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(3): 100-85. doi: 10.22038/hmed.2020.49677.1037

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب