مقدمه: سنجش تکوینی میتواند فرایند یاددهی و یادگیری را بهبود بخشد. این نوع از سنجش به همراه ارائه بازخورد اثربخش، فرایند پیوسته و مستمری است که شواهد کارآمدی در خصوص میزان دستیابی به پیامدهای یادگیری در راستای اصلاح یا بهبود عملکرد یادگیرندگان فراهم میآورد. روش کار: در این مطالعه مروری عبارات کلیدی مورد نظر شامل Formative Assessment، Electronic Formative Assessment، Digital Formative Assessment، Computer Assisted Formative Assessment، Feedback،Meaningful Feedback ، Cunstructive Feedback، Educational Feedback، Formative Feedback، Effective Feedback و Medical Education در مطالعات در دسترس پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی مانند Scopus، Eric، ProQuest، Google Scholar، PubMed، Wiley Online Library، ScienceDirect و Web of Science در بازه سالهای 2010 تا 2020 میلادی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج: در مجموع 59 سند به عنوان مرتبطترین مطالعات مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آن بود که استفاده مستمر از سنجش تکوینی و ارائه بازخورد اثربخش منجر به تاثیرات کارآمدی در فرایند یاددهی و یادگیری میشود. نتیجه گیری: سنجش تکوینی نتایج مثبتی بر یادگیری داشته و با ارائه بازخورد اثربخش، تفاوت چشمگیری در کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری ایجاد مینماید. در واقع، بازخورد اثربخش حلقه ارتباطی بین سنجش تکوینی و یادگیری میباشد و یکی از عناصر بسیار مهم در ارزیابی یادگیرندگان است که منجر به کارکرد سنجش به عنوان ابزاری برای یادگیری میگردد.
مستور, هانیه. (1399). سنجش تکوینی و بازخورد اثربخش در آموزش پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), 121-101. doi: 10.22038/hmed.2020.52618.1093
MLA
هانیه مستور. "سنجش تکوینی و بازخورد اثربخش در آموزش پزشکی". افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 3, 1399, 121-101. doi: 10.22038/hmed.2020.52618.1093
HARVARD
مستور, هانیه. (1399). 'سنجش تکوینی و بازخورد اثربخش در آموزش پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), pp. 121-101. doi: 10.22038/hmed.2020.52618.1093
VANCOUVER
مستور, هانیه. سنجش تکوینی و بازخورد اثربخش در آموزش پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(3): 121-101. doi: 10.22038/hmed.2020.52618.1093