چکیده
مقدمه: آناتومی به عنوان سنگ بنای آموزش پزشکی برای دانشجویان پزشکی اهمیت زیادی دارد. دیدگاه دانشجویان پزشکی به عنوان یک منبع ارزشمند، می تواند در ارتقا و بهبود کیفیت ارائه این درس موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان پزشکی نسبت به روش های تدریس آناتومی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 180 دانشجوی پزشکی انجام شد. نظرات دانشجویان پزشکی با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 16 سوال درباره روش های تدریس آناتومی مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی این پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و آزمون t تحلیل شد.
نتایج: از 180 دانشجوی مورد مطالعه، 113 نفر (8/62%) دختر و 67 نفر (2/37%) پسر بودند. میانگین سن دانشجویان 7/1 ± 95/25 سال بود. دانشجویان میزان یادگیری خود از روش های تدریس کنونی آناتومی را متوسط اعلام داشتند (با میانگین35/3 از 5). از نظر دانشجویان روش های ارائه نکات بالینی(35/4)، استفاده از مولاژ(33/4) و روش ترکیبی آموزش پایه و بالین(11/4) مطلوب ترین؛ و آموزش آنلاین(82/2) و استفاده از پاورپوینت(53/2) نامطلوب ترین روش های تدریس معرفی شدند. بین دیدگاه دانشجویان به تفکیک جنس و عملکرد تحصیلی در ارتباط با روش های تدریس تفاوت معنی داری وجود نداشت(05/0 p >)
نتیجهگیری: با توجه به رضایت نسبی دانشجویان پزشکی از روش های تدریس کنونی آناتومی، پیشنهاد میشود که اساتید جهت افزایش کیفیت آموزش آناتومی با بازنگری در شیوه تدریس خود از روشهای آموزشی نوین و روش های ترکیبی پایه و بالین همزمان با آموزش عملی استفاده نمایند.
کلیدواژهها