• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. قصه‌گویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

قصه‌گویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی

    نویسندگان

    • مرجان نورشادی 1
    • مهری یاوری 2، 1
    • حمید رضا بهنام وشانی 3
    • نازنین شماعیان رضوی 4
    • حسن قوامی 5
    • هانیه مستور 1

    1 گروه آموزش پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه پرستاری کودکان، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران.

    5 گروه دروس عمومی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2024.76844.1307
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ایجاد محیط‌های یادگیری غنی و بهره‌گیری از روش‌های آموزشی نوین، از ملزومات برنامه‌های‌درسی‌علوم‌پزشکی می‌باشد. باتوجه‌به تحولات فراگیر فضای‌دیجیتال شیوه روایت داستان به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته‌است. فناوری‌های‌جدید بستر چندرسانه‌ای را برای بیان‌و‌شنیدن داستان‌ها فراهم‌کرده‌اند، بنابراین قصه‌گویی‌دیجیتال می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مؤثردرآموزش مورداستفاده قرارگیرد.
روش کار:  این مطالعه از نوع مطالعات مروری نوع اول یعنی مروری سنتی است که به شیوه توصیفی، با استفاده از روش تحلیل مفهومی و استنتاجی در سطح نظری، ویژگی‌ها و ابعاد خاص قصه‌گویی دیجیتال را در زمینه‌ی آموزش علوم پزشکی مورد بررسی قرار داده است. به اینصورت که پس از تعیین معیارهای ورود و خروج و با استفاده از کلیدواژه های مناسب در پایگاه داده های مختلف، 36 مقاله جمع‌آوری و مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: بر اساس تحلیل مقالات مورد بررسی، یافته‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که در قصه‌گویی دیجیتال یازده شاخص اصلی و مشترک وجود دارد که شامل افزایش مشارکت فعال دانشجویان در فرایند یادگیری، تغییر در سطوح دانش و فهم، تأثیر بر مهارت‌های بالینی، تأثیر بر تفکر انتقادی، ارتقاء همکاری تیمی، بهبود مهارت‌های ارتباطی، تأثیر بر تعداد و میزان خطاها، ارتقا تعامل با فناوری، ارزیابی تأثیر بر انگیزه و علاقه، اندازه‌گیری قابلیت انتقال یادگیری در بالین و تأثیر بر رفتارهای حرفه‌ای است. این شاخص‌ها با ویژگی‌های محیط یادگیری در حوزه علوم پزشکی همخوانی دارند. این مطالعات نشان می‌دهند که قصه گویی دیجیتال با این ویژگی‌ها در رشته‌های مختلف علوم پزشکی از جمله پزشکی عمومی، پرستاری، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، روانشناسی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت عمومی می‌تواند منشا تغییر و اثرات وسیعی باشد.
نتیجه گیری: نتایج بررسی بیانگر آن بود که یاددهی و یادگیری به شیوه قصه‌گویی دیجیتال به دلیل ارائه داستان گونه موضوعات درسی و همچنین ایجاد تعامل بین یادگیرندگان، بهتر اتفاق می‌افتد. همچنین این روش با افزایش انگیزه و اعتمادبه‌نفس و بیان سادۀ مباحث درسی، موجب ایجاد رضایتمندی در دانشجویان می‌شود؛ بنابراین استفاده از قصه‌گویی دیجیتال نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار کمک‌آموزشی بلکه به‌عنوان یک شیوۀ نوین یاددهی برای افزایش یادگیری و رضایت‌مندی دانشجویان توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

  • قصه‌گویی دیجیتال
  • فناوری
  • آموزش علوم پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.93 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1307.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Harter LM, Yamasaki J, Kerr AM. Narrative features, forms, and functions: Telling stories to foster well-being, humanize healthcare, and catalyze change 1.  The Routledge handbook of health communication: Routledge; 2021. p. 47-60.
2.Anahita V. Digital storytelling is an effective method in teaching complex concepts of medical science. Iranian Journal of Education in Medical Sciences. 2007;7(1):155-60.
3.Mahmoodi M. New methods in medical education and related sciences. Neubel D، Kanen R,(Author) Tehran: Continuing Education Department of Health. 1998.
4.Torrance EP. Nurture of creative talents. Theory Into Practice. 1966;5(4):167-73.
5.Robin B, editor The educational uses of digital storytelling. Society for information technology & teacher education international conference; 2006: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
6.Zarei A, Mojtahedzadeh R, Mohammadi A, Sandars J, Emami SAH. Applying digital storytelling in the medical oncology curriculum: Effects on students’ achievement and critical thinking. Annals of Medicine and Surgery. 2021;70:102528.
7.Ohler JB. Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity: Corwin Press; 2013.
8.Alismail HA. Integrate digital storytelling in education. Journal of Education and Practice. 2015;6(9):126-9.
9.Hunter KM, Montgomery K. Doctors' stories: The narrative structure of medical knowledge: Princeton University Press; 1991.
10.Radulović L, Stančić M. What is needed to develop critical thinking in schools? Center for Educational Policy Studies Journal. 2017;7(3):9-25.
11.Robin BR. Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice. 2008;47(3):220-8.
12.Gazarian PK. Digital stories: Incorporating narrative pedagogy. Journal of Nursing Education. 2010;49(5):287-90.
13.Hung C-M, Hwang G-J, Huang I. A project-based digital storytelling approach for improving students' learning motivation, problem-solving competence and learning achievement. Journal of Educational Technology & Society. 2012;15(4):368-79.
14.Cornoiu A, Beischer AD, Donnan L, Graves S, de Steiger R. Multimedia patient education to assist the informed consent process for knee arthroscopy. ANZ journal of surgery. 2011;81(3):176-80.
15.Riedl M, Saretto CJ, Young RM, editors. Managing interaction between users and agents in a multi-agent storytelling environment. Proceedings of the second international joint conference on Autonomous agents and multiagent systems; 2003.
16.McGovern J. Improving undergraduate competence in multicultural gerontology practice with fresh pedagogies: A digital storytelling case example. Gerontology & Geriatrics Education. 2019;40(4):508-18.
17.Fardanesh H. Theoretical foundations of educational technology. Tehran: Publishing: samt(Persian). 2003.
18.Mojtahedzadeh R, Mohammadi A, Emami AH, Zarei A. How digital storytelling applied in health profession education: a systematized review. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2021;9(2):63.
19.Eggenberger SK, Sanders M. A family nursing educational intervention supports nurses and families in an adult intensive care unit. Aust Crit Care. 2016;29(4):217-23.
20.Paliadelis P, Wood P. Learning from clinical placement experience: Analysing nursing students’ final reflections in a digital storytelling activity. Nurse education in practice. 2016;20:39-44.
21.Sheafer V. Using digital storytelling to teach psychology: A preliminary investigation. Psychology Learning & Teaching. 2017;16(1):133-43.
22.Yocom D. Perceptions of Digital Storytelling in Pre-licensure Nursing Education: Regis College; 2018.
23.Moreau KA, Eady K, Sikora L, Horsley T. Digital storytelling in health professions education: a systematic review. BMC medical education. 2018;18(1):1-9.
24.Laranjeira C, Carvalho P, Querido A. Digital storytelling: Art-based pedagogy to improve professional development for nurses. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2021;52(10):454-6.
25.Price DM, Strodtman L, Brough E, Lonn S, Luo A. Digital storytelling: an innovative technological approach to nursing education. Nurse educator. 2015;40(2):66-70.
26.Durant K-L, Kortes-Miller K. “And Then COVID Hit”:(Re) flexibility of Digital Storytelling in Qualitative Health Research. International Journal of Qualitative Methods. 2023;22:16094069231170953.
27.Hafford-Letchfield T, Dayananda A, Collins DA. Digital storytelling for interprofessional collaborative practice to develop quality and service improvements. Social Work Education. 2018;37(6):804-12.
28.Kalra A, Subramaniam N, Longkumer O, Siju M, Jose LS, Srivastava R, et al. Super Divya, an interactive digital storytelling instructional comic series to sustain facilitation skills of labor and delivery nurse mentors in Bihar, India—a pilot study. International journal of environmental research and public health. 2022;19(5):2675.
29.Purba A, Girsang SEE, Silalahi TF, Saragih E. Improving nurses’ ESP communicative competence by digital storytelling method. International Journal of Education and Learning. 2022;4(1):1-12.
30.Mills J, Guy J, Oestreich J. Digital Storytelling Review in a Pharmacy Self-Care Course. Pharmacy. 2022;10:45.
31.Johnsen J-A, Borit M, Stangvaltaite-Mouhat L. Using storytelling in undergraduate dental education: Students’ experiences of Emotional Competence training. European Journal of Dental Education. 2022.
32.Urstad KH, Ulfsby KJ, Brandeggen TK, Bodsberg KG, Jensen TL, Tjoflåt I. Digital storytelling in clinical replacement studies: Nursing students' experiences. Nurse education today. 2018;71:91-6.
33.Rodriguez Almagro J, Del M, Prado-Laguna C, Hernandez-Martinez A, Monzón-Ferrer A, Muñoz-Camargo J, et al. The Impact on Nursing Students of Creating Audiovisual Material through Digital Storytelling as a Teaching Method. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18:694.
34.McDonough S, Colucci E. People of immigrant and refugee background sharing experiences of mental health recovery: reflections and recommendations on using digital storytelling. Visual communication. 2021;20(1):134-56.
35.Kagawa Y, Ishikawa H, Son D, Okuhara T, Okada H, Ueno H, et al. Using patient storytelling to improve medical students’ empathy in Japan: a pre-post study. BMC Medical Education. 2023;23(1):1-8.
36.Petty J, Jarvis J, Thomas R. Exploring the impact of digital stories on empathic learning in neonatal nurse education. Nurse Education in Practice. 2020;48:102853.
37.Rasmor M. Digital Storytelling in Nurse Practitioner Education: A Beginning of Reflective Clinical Practice. Forms of Practitioner Reflexivity: Critical, Conversational, and Arts-Based Approaches. 2016:43-62.
38.Sonday A. Digital Storytelling as a Reflective Tool in Occupational Therapy Curriculum. Occup Ther Int. 2021;2021:2463916.
39.Wilson DK, Hutson SP, Wyatt TH. Exploring the role of digital storytelling in pediatric oncology patients’ perspectives regarding diagnosis: A literature review. SAGE Open. 2015;5(1):2158244015572099.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 699
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 3
مهر 1403
صفحه 95-105
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.93 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1307.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 699
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471

APA

نورشادی, مرجان , یاوری, مهری , بهنام وشانی, حمید رضا , شماعیان رضوی, نازنین , قوامی, حسن و مستور, هانیه . (1403). قصه‌گویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), 95-105. doi: 10.22038/hmed.2024.76844.1307

MLA

نورشادی, مرجان , , یاوری, مهری , , بهنام وشانی, حمید رضا , , شماعیان رضوی, نازنین , , قوامی, حسن , و مستور, هانیه . "قصه‌گویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 3, 1403, 95-105. doi: 10.22038/hmed.2024.76844.1307

HARVARD

نورشادی, مرجان, یاوری, مهری, بهنام وشانی, حمید رضا, شماعیان رضوی, نازنین, قوامی, حسن, مستور, هانیه. (1403). 'قصه‌گویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), pp. 95-105. doi: 10.22038/hmed.2024.76844.1307

CHICAGO

مرجان نورشادی , مهری یاوری , حمید رضا بهنام وشانی , نازنین شماعیان رضوی , حسن قوامی و هانیه مستور, "قصه‌گویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 3 (1403): 95-105, doi: 10.22038/hmed.2024.76844.1307

VANCOUVER

نورشادی, مرجان, یاوری, مهری, بهنام وشانی, حمید رضا, شماعیان رضوی, نازنین, قوامی, حسن, مستور, هانیه. قصه‌گویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(3): 95-105. doi: 10.22038/hmed.2024.76844.1307

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب