• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی

    نویسندگان

    • علی محمودی 1
    • ام لیلا نجفی 2

    1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران.

    2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80940.1390
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: پیشرفت تحصیلی یکی از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی است و تمام کوشش ها و کنش های این نظام، در واقع برای جامه ی عمل پوشاندن به این امر است. این پژوهش با هدف تدوین مدل پیشرفت تحصیلی بر اساس انگیزه تحصیلی و کمال گرایی و نقش میانجی اضطراب امتحان دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی الیگودرز انجام پذیرفت.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و در قالب تحلیل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل 598 نفر دانشجویان دانشکده علوم پزشکی واحد الیگودرز در نیمسال دوم تحصیلی 1403-1402 که مشغول به تحصیل بودند را تشکیل شده است.جهت تعیین حجم نمونه از اصول تعیین حجم نمونه در مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و تعداد 234 نفر و به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد کمال گرایی هویت و فلت (1991)، اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب (1997)، انگیزه تحصیلی هارتر (1980) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری Spss 22 و Smart Pls استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان می‌دهد، که مدل پژوهش در کل به صورت قابل قبول با داده های جمع آوری شده برازش دارد. و مدل مفهومی پژوهش مورد تایید می باشد و همه ضرایب مستقیم و کل بین متغیرهای مستقل و پیشرفت تحصیلی در مدل از نظر آماری معنادار است. وپنج ضریب اصلی مسیر بین متغیرهای موجود در مدل در سطح 0/05 معنادار می باشد.
نتیجه گیری: دانشجویان اگر بتوانند افکار و باورهای منفی و ترس از نارضایتی خود در امتحان و ناامیدی را از خود دور نماید تا درگیر اضطراب امتحان نشود و بتواند با افکار و باورهای مثبت که ناشی از دانشجوی کمال گرا است اضطراب امتحان را به حداقل رساند و به پیشرفت تحصیلی منجر می شود.

کلیدواژه‌ها

  • اضطراب امتحان
  • پیشرفت تحصیلی
  • انگیزه تحصیلی
  • کمال گرایی
  • XML
  • اصل مقاله 2.12 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1390 پرسشنامه_removed.pdf
  • چکیده صوتی1390.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Baghai K F, Baghai K M, Dari K M, Latifi Z. Studying the effect of hyperactivity on academic progress in students of East Isfahan region, Proceedings of 7th International Conference on Knowledge and Technology of Educational Sciences, Social Studies and Psychology. 2021 may 19:180-195 [Persian].
  2. Pali S, Tafzali S. investigating the effect of educational technology equipment and teaching aids on the improvement of the academic progress of the sixth grade students of Rodsar city. Education Management and Vision Quarterly.2021; 3(1):1-29 [Persian].
  3. Jahanpour M, Jahanpour A, Jahanpour S, Jahanpour H. the effect of the teacher-student relationship on the motivation of secondary school students' academic progress, Proceedings of the second conference of psychology, educational sciences, social sciences and sciences Human.2023 june 15:1-13 [Persian].
  4. Varastenia M, Ojinejad, A. predicting motivation for academic progress through academic adaptation, academic burnout and exam anxiety, Education and Educational Studies Quarterly.2022, 11(1):1-27 [Persian].
  5. Hesampour F, Rezaei A. The role of academic motivation,academic emotions, and moral intelligence in predicting students' academic progress. Children's Mental Health Quarterly. 1402; 10 (4): 63-78[Persian].
  6. BahramZehi S, Bahramzadeh R, Qalandarzai, M. the effect of motivational strategies on students' academic progress, Proceedings of the 9th National Conference on Positive Psychology News. (2022), 9, 1-11[Persian].
  7. Sajjadi R, Shafizadeh H. Explaining the relationship between learning strategies and motivation to progress with students' academic progress, Educational Leadership and Management Quarterly. 2016 4(10):75-91 [Persian].
  8. Biswas S. Impact of Academic Motivation on Academic Achievement. Content uploaded by Santu Biswas. (2023), 61 (32): 7-13.
  9. Zaheri A, Es’haghi Z, Kheiri S, Ghaderi H. Investigating the relationship between emotional intelligence and academic
  10. Achievement and academic motivation in students of Shahrekord Paramedical School in 1397-1398. Horizon of Medical Education Development. 2021; 12(2):21-32.
  11. NiliAhmadAbadi M, Mohtadi S. Educational Agent's Role and Learning. Horizon of Medical EducationDevelopment. 2021; 12(2):97-105
  12. Nader Al-Osaimi, D. Fawaz, M. Nursing students' perceptions on motivation strategies to enhance academic achievement through blended learning: A qualitative study. (2022). Heliyon (IF 4) Pub Date: 2022-06-27, DOI: 10.1016/ j. heliyon. 2022. E09818.
  13. Rodríguez S, Piñeiro I, Gómez-Taibo ML, Regueiro B, Estévez I, Valle A. An explanatory model of maths achievement:Perceived parental involvement and academic motivation. Psicothema. 2017 May; 29(2):184-190. doi: 10.7334/psicothema2017.32. PMID: 28438240.
  14. Nasri S, Yousefi S. The Role of Hope and Perfectionism Beliefs in Predicting Students' Sports Motivation. Sports Psychol Stud. 2018; 8(30):173-89. [Persian].
  15. Nasri S. Yousefi S. The Role of Hope and Perfectionism Beliefs in Predicting Students' Sports Motivation, SportsPsychology Studies .2019; 8(30): 173-189.
  16. FaiziFaizabadi A, Arab Musa A, Arab N, Sarhangi F. Examining various aspects of the relationship between parents' perfectionism and elementary school students' self-esteem. Presented at: 5th International Conference on Psychology, Educational Sciences and Social Studies; 2022; Iran. [Persian].
  17. Kalhor P, Mousavi SAM, Shams EH. Examining the impact of perfectionism on the orientation of academic achievement goals (case study: elementary school students of district one of Qazvin city). Presented at: National Conference of Professional Research in Psychology and Counseling with the Approach of New Achievements in Educational and Behavioral Sciences; 2019; Qazvin, Iran. [Persian].
  18. Safari F, Sabahi K. The relationship between perfectionism, test anxiety and achievement motivation with academic achievement. Presented at: Second National Conference on Changes in the Curriculum; 2018; Lamard, Iran. p. 1-13. [Persian].
  19. Taghipour M, Heydari E. The effect of parents' perfectionism on exam anxiety and academic progress of elementary school girls. Presented at: 4th International Conference on New Research Achievements in Social Sciences, Educational Sciences and Psychology; 2018; Iran. p. 1-11. [Persian].
  20. Arab S, Tabatabai S, Bayan-Far F. The effectiveness of documentary retraining on the level of test anxiety and the level of perfectionism and anxiety of female students with test anxiety. J Clin Psychol. 2018; 11(42):41-51. [Persian].
  21. Cheraghian B, Faridouni Moghadam M, Braz Pardijani S, Bavarsad N. Examination of exam anxiety and its relationship with academic progress in nursing students. J Knowl Health Shahroud Univ Med Sci. 2008; 3(3-4):25-9. [Persian].
  22. Akbari L, Morovat K, Torabi SS. The role of academic self-defeating behaviors, test anxiety and social problem-solving skills in predicting the academic progress of high school students. Rooyesh. 2023; 12(9):189-98. [Persian].
  23. KhakiGudarzi,A, Daneshvar L, Ithargar F. The effect of depression, stress and anxiety on the level of academic achievement of second year students of Sampad secondary school in Nahavand city. New Approaches in Islamic Studies Quarterly. 2021; 5(15) [Persian]. https://civilica.com/doc/1943955/
  24. Akbari L, Morovat K, Torabi S S. The role of academic self-defeating behaviors, test anxiety and social problem-solving skills in predicting the academic progress of high school students. Rooyesh 2023; 12 (9):189-198. [Persian].
  25. Fang J. Sotardi V. The “Perfect” Balance: The Intersection of Perfectionism Profiles, Achievement Goals, and Academic Performance among First-Year University Students. 2023: Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4589220.
  26. Damian LE, Stoeber J, Negru-Subtirica O, Băban A. On the Development of Perfectionism: The Longitudinal Role of Academic Achievement and Academic Efficacy. J Pers. 2017 Aug; 85(4):565-577. Epub 2016 Jun 29. PMID: 27237456.
  27. Madigan DJ. A meta-analysis of perfectionism and academic achievement. Educational Psychology Review. 2019 Dec; 31:967-89.
  28. Yazd FS, Gharib NA, Bavafa A, Jaberghaderi N. Relationship of Perfectionism and Anxiety Sensitivity with Academic Motivation in University Students. International Journal of Health and Life Sciences. 2019; 6(1).
  29. Hewitt PL, Flett GL. Perfectionism in the self and social contexts: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. J Pers Soc Psychol. 1991; 60(3):456-70.
  30. Friedman I, Bendas-Jacob O. Measuring perceived test anxiety in adolescents: a self-report scale. Educ Psychol Meas. 1997; 57:1035-46.
  31. Bohrani M. [Investigation of validity and reliability of Harter’s academic motivation scale]. Psychol Stud [Internet]. 2009; 5(1):51-72. Available from: https://sid.ir/paper/67572/faPersian.
  32. Lindman R, Duek JL. A comparison of changes in dental students and medical students' approaches to learning during professional training. Eur J Dent Educ. 2012; 5(4):7-162.
  33. Kazem Poor E, Yari J. The effect of study skills training on test anxiety among female high school students in District 3 of Tabriz. Journal of Woman and Family Studies. 2018; 10(38):7-23. Persian.
  34. Fathi A, Barmehzbar S, Mohebi S. Investigating test anxiety among pre-university students in Qom and its related factors (2016). Education Strategies in Medical Sciences 2016; 10(4):270-276. Persian.
  35. Yousefi F, Mohammadkhani M. Study of mental health and its relationship with age, sex, and academic field in students of Kurdistan University. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2014; 56(6):354-361. Persian
  36. Golestani H, Amini Bidokhti AA, Jafari S. The relationship between self-oriented and socially prescribed perfectionism with academic burnout considering the mediating role of intrinsic and extrinsic motivation. Journal of Clinical Psychology. 2018; 10(1):79-89. Persian
  37. Zhouqi L, Kakavand M, Chubdari A. Investigating the relationship between perfectionism and test anxiety with mindfulness as a mediating variable in university students. Journal of Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences). 2018; 15(51):195-210. [Persian].
    • تعداد مشاهده مقاله: 560
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 87-98
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.12 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1390 پرسشنامه_removed.pdf
  • چکیده صوتی1390.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 560
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21

APA

محمودی, علی و نجفی, ام لیلا . (1404). بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 87-98. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

MLA

محمودی, علی , و نجفی, ام لیلا . "بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1404, 87-98. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

HARVARD

محمودی, علی, نجفی, ام لیلا. (1404). 'بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 87-98. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

CHICAGO

علی محمودی و ام لیلا نجفی, "بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1404): 87-98, doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

VANCOUVER

محمودی, علی, نجفی, ام لیلا. بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(3): 87-98. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب