• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی

    نویسندگان

    • علی محمودی 1
    • ام لیلا نجفی 2

    1 گروه روانشناسی واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران

    2 گروه مدیریت آموزشی واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی الیگودرز، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80940.1390
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: پیشرفت تحصیلی یکی از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی است و تمام کوشش ها و کنش های این نظام، در واقع برای جامه ی عمل پوشاندن به این امر است. این پژوهش با هدف تدوین مدل پیشرفت تحصیلی بر اساس انگیزه تحصیلی و کمال گرایی و نقش میانجی اضطراب امتحان دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی الیگودرز انجام پذیرفت.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و در قالب تحلیل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل 598 نفر دانشجویان دانشکده علوم پزشکی واحد الیگودرز در نیمسال دوم تحصیلی 1403-1402 که مشغول به تحصیل بودند را تشکیل شده است.جهت تعیین حجم نمونه از اصول تعیین حجم نمونه در مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و تعداد 234 نفر و به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد کمال گرایی هویت و فلت (1991)، اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب (1997)، انگیزه تحصیلی هارتر (1980) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری Spss 22 و Smart Pls استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان می‌دهد، که مدل پژوهش در کل به صورت قابل قبول با داده های جمع آوری شده برازش دارد. و مدل مفهومی پژوهش مورد تایید می باشد و همه ضرایب مستقیم و کل بین متغیرهای مستقل و پیشرفت تحصیلی در مدل از نظر آماری معنادار است. وپنج ضریب اصلی مسیر بین متغیرهای موجود در مدل در سطح 05/0 معنادار می باشد.
نتیجه گیری: دانشجویان اگر بتوانند افکار و باورهای منفی و ترس از نارضایتی خود در امتحان و ناامیدی را از خود دور نماید تا درگیر اضطراب امتحان نشود و بتواند با افکار و باورهای مثبت که ناشی از دانشجوی کمال گرا است اضطراب امتحان را به حداقل رساند و به پیشرفت تحصیلی منجر می شود.

کلیدواژه‌ها

  • اضطراب امتحان
  • پیشرفت تحصیلی
  • انگیزه تحصیلی
  • کمال گرایی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 469
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 469

APA

محمودی, علی و نجفی, ام لیلا . (1403). بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

MLA

محمودی, علی , و نجفی, ام لیلا . "بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

HARVARD

محمودی, علی, نجفی, ام لیلا. (1403). 'بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

CHICAGO

علی محمودی و ام لیلا نجفی, "بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

VANCOUVER

محمودی, علی, نجفی, ام لیلا. بررسی تأثیر انگیزه تحصیلی و کمال گرایی بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.80940.1390

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب