• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    نویسندگان

    • سمیه اکبری فارمد 1، 2
    • فاطمه ثانی 3
    • فاطمه تهرانی فر 4

    1 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 بیمارستان شهیدمدرس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران.

    4 معاونت پژوهشی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.78633.1349
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: پژوهش، یادگیری و آموزش آن از فرایند‌ها و ‌مهارت‌‌های مهم و اساسی برای دانشجویان در مقاطع تحصیلات ­تکمیلی است. پژوهش­ حاضر با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی با عملکردپژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر مقطعی و به صورت توصیفی – تحلیلی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده‌‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درسال1400 بود. در مجموع  100 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. برای گرد‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه‌‌های خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی استفاده شد. داده‌ ‌ها با استفاده از آزمون تی،  ANOVA،  ضریب همبستگی پیرسن در نرم افزار23SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   
نتایج: در این مطالعه،  از 100شرکت کننده در پژوهش، 86 نفر (86%) دختر و 14 نفر (14%) پسر با میانگین سنی 4/67 ± 27/30 سال بودند. میانگین و انحراف معیار نمره­ خودکارآمدی در حیطه ‌های مختلف  تحلیلی­وآماری 8/63 ± 34/77، مفهوم ­پردازی 5/53 ± 31/54، روش­ و اجرا 57/77 ± 30/31، پژوهش­کیفی       3/24 ± 12/81، گزارش 3/81 ± 15/83، ‌مهارت­ و تبحر 3/33 ± 16/54،اخلاق 1/90 ± 8/79،  خودکارآمدی کلی30/44 ± 150/60 و عملکردپژوهشی 0/73 ±  0/32 بود. بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ عملکردپژوهشی تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین میانگین نمره عملکردپژوهشی بر حسب درجه علمی استادراهنما اختلاف معناداری بود(0/001=P). همچنین بین نمره عملکردپژوهشی و حیطه ‌های هفت گانه خودکارآمدی همبستگی معناداری وجود نداشت (0/05>P)،
نتیجه گیری: یافته‌‌های این پژوهش نشان‌دهنده نیاز به مداخلات آموزشی مؤثر برای ارتقای عملکردپژوهشی ضروری است و با انتخاب اساتیدراهنما با درجه علمی بالا، عملکردپژوهشی دانشجویان ارتقا می یابد.

کلیدواژه‌ها

  • خودکارآمدی‌پژوهشی
  • عملکردپژوهشی
  • دانشجویان آموزش پزشکی
  • دانشجویان کتابداری پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.97 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1349.mp4
  • 1349پرسشنامه.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Tiyuri A, Saberi B, Miri M, Shahrestanaki E, Bayat BB, Salehiniya H. Research self-efficacy and its relationship with academic performance in postgraduate students of Tehran University of Medical Sciences in 2016. Journal of education and health promotion. 2018 Jan 1;7(1):11.
  2. Nakhaee N, Najafipour H, Rohani A, Raftari S, Mobasher M, Hasani F. Proposing Disciplinary Charter of Research Misconduct: a Qualitative Study. Strides in Development of Medical Education. 2010; 7(1):1-8.
  3. Livinƫi R, Gunnesch-Luca G, Iliescu D. Research self-efficacy: A meta-analysis. Educational Psychologist. 2021; 56(3):215-42.
  4. Bandura A. Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology. 2001; 52(1):1-26.
  5. Dumbauld J, Black M, Depp CA, Daly R, Curran MA, Winegarden B, et al. Association of Learning Styles with Research Self‐Efficacy: Study of Short‐Term Research Training Program for Medical Students. Clinical and translational science. 2014;7(6):489-92.
  6. Mortazavi S. Relationship between Self-Efficacy and Perceived support from family, friends and teachers closely associated with life satisfaction in a sample of high school students in Tehran. Journal of Educational Innovation. 2004; 8(3):13-39.
  7. Rezaeian M, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Hadimoghadam M. A survey of research self-efficacy in internship medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015; 14(2):111-24.
  8. Sawtelle, V.; Brewe, E.; Kramer, L.H. Sequential logistic regression: A method to reveal subtlety in selfefficacy. In M. S. Plakhotnik, S. M. Nielsen, & D. M. Pane (Eds.), Proceedings of the Tenth Annual College of Education & GSN Research Conference. 2013; :pp. 216-225.
  9. Ashrafi-Rizi H, Najafi NSS, Kazempour Z, Taheri B. Research self-efficacy among students of Isfahan University of Medical Sciences. Journal of education and health promotion. 2015; 4(1):26.
  10. Baltes B, Hoffman-Kipp P, Lynn L, Weltzer-Ward L. Student’s research self-efficacy during online doctoral research courses. Contemporary Issues in Education Research (CIER). 2010; 3(3):51-8.
  11. Salehi M, Ahanchian MR. Validation of research self-efficacy scale for postgraduate students of Ferdowsi University and Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(6):396-409.
  12. Aghdami Bahonar A, Najare Porostadi S, Livarjani S. Relationship between emotional intelligence and sense of selfefficacy and burnout among staff of Islamic Azad University of Tabriz. Educ J. 2009; 7(2):99-119.
  13. Hemmings B, Kay R. Research self‐efficacy, publication output, and early career development. International Journal of Educational Management. 2010 Sep 21;24(7):562-74.
  14. Meerah TSM, Osman K, Zakaria E, Ikhsan ZH, Krish P, Lian DKC, et al. Measuring graduate students research skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012; 60:626-9.
  15. Kareshki H, Bahmanabadi S. Evaluation of components and research self–efficacy’s structural factor among graduate students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2013; 19(2):91-114.
  16. Garavand H, Karshki H, Ahanchian M. Testing the Structural Relationships between Researching Self-Efficacy, the Social Factors and Researching-Educational Environment with Researching-Educational Performance Students of Higher Education. Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning. 2016; 4(3):27-48.
  17. Salehi M, Kareshki H, Ahanchian MR. The role of social-cognitive references in academic situations on students’ research self-efficacy and research motivation: Testing a causal model. American Journal of Educational Research. 2013 Apr;1(3):79-85.
  18. Garavand H, Kareshki H, Ahanchian M. The relationship between self-efficacy in research and research performance a study on students of medical sciences university of Mashhad. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14(1):41-51.
  19. Mardani L, Taghvaei Yazdi M, Niazazari K. The representation of research experience model and its relationship with researcher spirituality and research self-efficacy of MA students of Islamic Azad University of Sari. Journal of Modern Thoughts in Education. 2016; 11(2):81-102.
  20. Lev EL, Kolassa J, Bakken LL. Faculty mentors’ and students’ perceptions of students’ research self-efficacy. Nurse education today. 2010; 30(2):169-74.
  21. Zhang W, Li K, Zhang X, Chen L. Coping self-efficacy of Chinese nursing undergraduates with their research projects. Nurse education today. 2016; 45:126-31.
  22. Hemmings B, Kay R. The relationship between research self-efficacy, research disposition and publication output. Educational Psychology. 2016 Feb 7;36(2):347-61.
  23. Rezaei M, Zamani-Miandashti N. The relationship between research self-efficacy, research anxiety and attitude toward research: A study of agricultural graduate students. Journal of educational and instructional studies In the world. 2013 Nov 1;3(4):69-78.
  24. Garavand H, Kareshki H, Ahanchian M. The role of educational-research environment andsocial factors on the research self-efficacy of students of Mashhad University of Medical Sciences. The Journal of Medical Education and Development. 2014; 8(4):32-46.
  25. Shafiee FS, N A, A K, Sobhani H. Analyzing and explaining the research performance of faculty members with mixed approach and multilevel modeling, case study: University of Tehran. Scientific Journal Management System. 2018; 7(13):97-120.
  26. Behzadi H, Reza Davarpanah M. Research experience of the PhD students in Iran: a case study in Ferdowsi University of Mashhad. Journal of Applied Research in Higher Education. 2013 Apr 19;5(1):17-31.
  27. MacCann C, Jiang Y, Brown LE, Double KS, Bucich M, Minbashian A. Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological bulletin. 2020 Feb;146(2):150.
  28. Miri M, Salehiniya H, Bahlgerdi M, Tiyuri A, Tiyuri A. Research Self-efficacy among Postgraduate Students at Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18:156-63.
  29. Davari A, Danesh Kazemi A, Aghili H, Mozafari F. The Evaluation of Relationship between Self-efficacy in Research and Research Performance of Dental Student, of Yazd Dental College in 2014. Journal of Medical Education and Development. 2015; 10(2):129-37.
  30. Kazemi-Vardanjani A, Heidari-Soureshjani S, Drees F. Study of research self-efficacy components among postgraduate students in Shahrekord University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2017; 9(2):65-57.
    • تعداد مشاهده مقاله: 293
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 19-29
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.97 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1349.mp4
  • 1349پرسشنامه.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 293
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44

APA

اکبری فارمد, سمیه , ثانی, فاطمه و تهرانی فر, فاطمه . (1403). رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 19-29. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

MLA

اکبری فارمد, سمیه , , ثانی, فاطمه , و تهرانی فر, فاطمه . "رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1403, 19-29. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

HARVARD

اکبری فارمد, سمیه, ثانی, فاطمه, تهرانی فر, فاطمه. (1403). 'رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 19-29. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

CHICAGO

سمیه اکبری فارمد , فاطمه ثانی و فاطمه تهرانی فر, "رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1403): 19-29, doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

VANCOUVER

اکبری فارمد, سمیه, ثانی, فاطمه, تهرانی فر, فاطمه. رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 16(3): 19-29. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب