• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی رابطه بین عملکرد و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی رابطه بین عملکرد و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    نویسندگان

    • سمیه اکبری فارمد 1، 2
    • فاطمه تهرانی فر 3
    • فاطمه ثانی 4

    1 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 کارشناس ارشد کتابداری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران

    4 بیمارستان شهید مدرس، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.78633.1349
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

زمینه‌و‌هدف: پژوهش، یادگیری و آموزش آن از فرایندها و مهارتهای مهم و اساسی برای دانشجویان در مقاطع تحصیلات-تکمیلی است. پژوهش‌حاضر با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی با عملکردپژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، انجام شد.
روش‌مطالعهمطالعه حاضر مقطعی و به صورت توصیفی – تحلیلی انجام شد.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درسال1400بود. 100 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودکارآمدی و عملکردپژوهشی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسن در نرم افزار23SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: دراین مطالعه، 86 نفر (86%)دختر و 14 نفر (14%) پسر با میانگین سنی 7/23 سال بود. بودند. میانگین و انحراف معیار نمره‌خودکارآمدی در حیطه های مختلف تحلیلی‌وآماری (63/8±)77/34، مفهوم‌پردازی (53/5±)54/31، روش‌واجرا (77/57±)31/30، پژوهش‌کیفی(24/3±)81/12،گزارش (81/3±)83/15،مهارت‌و تبحر (33/3±)54/16،اخلاق (90/1±)79/8، خودکارآمدی کلی(44/30±)60/150 و عملکردپژوهشی (73/0±) 32/0 بود. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ عملکرد پژوهشی تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین میانگین نمره عملکرد پژوهشی بر حسب درجه علمی استاد راهنما اختلاف معنی داری داشت (P=0.001). همبستگی معنی داری بین نمره عملکرد پژوهشی و حیطه های هفت گانه خودکارآمدی وجود نداشت (P>0.05).
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان‌دهنده نیاز به مداخلات آموزشی مؤثر برای ارتقای عملکرد پژوهشی ضروری است و با انتخاب اساتید راهنما با درجه علمی بالا، عملکرد پژوهشی دانشجویان ارتقا می یابد.

کلیدواژه‌ها

  • خودکارآمدی‌پژوهشی
  • عملکردپژوهشی
  • دانشجویان آموزش پزشکی
  • دانشجویان کتابداری پزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 123
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 مهر 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 123

APA

اکبری فارمد, سمیه , تهرانی فر, فاطمه و ثانی, فاطمه . (1403). بررسی رابطه بین عملکرد و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

MLA

اکبری فارمد, سمیه , , تهرانی فر, فاطمه , و ثانی, فاطمه . "بررسی رابطه بین عملکرد و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

HARVARD

اکبری فارمد, سمیه, تهرانی فر, فاطمه, ثانی, فاطمه. (1403). 'بررسی رابطه بین عملکرد و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

CHICAGO

سمیه اکبری فارمد , فاطمه تهرانی فر و فاطمه ثانی, "بررسی رابطه بین عملکرد و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

VANCOUVER

اکبری فارمد, سمیه, تهرانی فر, فاطمه, ثانی, فاطمه. بررسی رابطه بین عملکرد و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.78633.1349

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب