• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی و ارزیابی اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی و ارزیابی اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی

    نویسندگان

    • جلیل احمدیان مقدم 1
    • زهره میرمقتدایی 2
    • امید مهرپور 3

    1 سازمان اورژانس کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی مشهد، ایران

    2 استادیار گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای یادگیری،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران،ایران

    3 مرکز اطلاعات سم و دارو میشیگان، دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین، دیترویت، میشیگان، ایالات متحده آمریکا.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.82041.1412
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

زمینه تحقیق: حوادث بزرگ و بلایا باعث ایجاد موجی عظیمی از تلفات و جراحات میگردد.آموزش مناسب تریاژ میتواند سبب کاهش مرگ و میر ناشی از حادثه شود.اپلیکیشن های موبایل با توجه به مزایای فوق العاده زیاد می توانند به عنوان ابزاری موثر برای آموزش تریاژ مورد استفاده قرار گیرند.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بکارگیری اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی بود.
روش مطالعه: اپلیکیشن آموزشی تریاژ به صورت تعاملی و بر اساس نظریه یادگیری ساختن گرایی طراحی و محتوای علمی و پرسشنامه های دانش ،عملکرد و رضایتمندی به صورت پس آزمون و پیش آزمون در اختیار فراگیران قرار گرفت .اپلیکیشن تریاژ شامل متن ، فیلم ، انیمیشن ،پرسشنامه و بخش مسابقه تریاژ بود .برای سنجش میزان بهبودی عملکرد سوالات بر اساس سناریوهای مختلف حوادث طراحی و فراگیران علاوه بر پاسخ دادن به سوالات پرسشنامه ، زمان پاسخگویی آنان نیز ثبت می شد.
نتایج: تعداد 51 نفر نمونه برای شرکت در پژوهش حضور داشتند . نمرات دانش قبل و بعد از مداخله به ترتیب (انحراف معیار ± میانگین) 06/65 ± 20/3 و 09/78± 26/3تعیین گردید.نمرات عملکرد قبل و بعد از مداخله (انحراف معیار ± میانگین)53/52 ± 24/3و00/31± 28/1تعیین گردید.نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمرات دانش و عملکرد بعد از مداخله افزایش معناداری نسبت به قبل از مداخله داشته است (0/001>p).همچنین اختلاف زمان پاسخگویی قبل از مداخله9/2 دقیقه بود که بعد از مطالعه به 5/1 دقیقه کاهش پیدا نمود (0/001>p). در بررسی میانگین رضایت مندی نتایج نشان داد میزان رضایتمندی در افراد تحت مطالعه 9/18±89/05 درصد می باشد .
بحث و نتیجه گیری :
براساس نتایج تحقیق، آموزش از طریق تلفن همراه (یادگیری سیار) به دلیل دسترس بودن، قابل حمل بودن و کاربرد آسان روش مناسبی برای آموزش مباحث مختلف آموزشی به کادر درمان می باشد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش سیار
  • اپلیکیشن آموزش
  • آموزش تریاژ
  • رضایتمندی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 199
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 199

APA

احمدیان مقدم, جلیل , میرمقتدایی, زهره و مهرپور, امید . (1403). طراحی و ارزیابی اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.82041.1412

MLA

احمدیان مقدم, جلیل , , میرمقتدایی, زهره , و مهرپور, امید . "طراحی و ارزیابی اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.82041.1412

HARVARD

احمدیان مقدم, جلیل, میرمقتدایی, زهره, مهرپور, امید. (1403). 'طراحی و ارزیابی اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.82041.1412

CHICAGO

جلیل احمدیان مقدم , زهره میرمقتدایی و امید مهرپور, "طراحی و ارزیابی اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.82041.1412

VANCOUVER

احمدیان مقدم, جلیل, میرمقتدایی, زهره, مهرپور, امید. طراحی و ارزیابی اپلیکیشن آموزشی تریاژ در بلایا بر میزان دانش، آمادگی و رضایتمندی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.82041.1412

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب