نویسندگان
1
مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد ، ایران.
2
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3
مرکز اطلاعات سم و دارو میشیگان، دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین، دیترویت، میشیگان، ایالات متحده آمریکا.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22038/hmed.2025.82041.1412
چکیده
مقدمه: آموزش مناسب تریاژ میتواند مرگ و میر ناشی از حوادث بزرگ و بلایا را کاهش دهد. اپلیکیشنهای موبایل با توجه به مزایای گسترده میتوانند ابزار مؤثری برای آموزش تریاژ باشند.
روش کار: این پژوهش مداخلهای نیمهتجربی در تابستان 1402 انجام شد.51 نفر از کارکنان فوریتها به صورت در دسترس انتخاب و آموزش تریاژ را از طریق اپلیکیشن تعاملی مبتنی بر نظریه یادگیری ساختارگرایی دریافت کردند. دادهها از طریق پرسشنامههای دانش، عملکرد و رضایتمندی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شدند.روایی محتوایی دادهها توسط اساتید مرتبط تأیید شده و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. پرسشنامههای مورد استفاده در مطالعات مشابه به کار رفته و اعتبار سنجی شدهاند.
نتایج: نمرات دانش و عملکرد قبل و بعد از مداخله به ترتیب (انحراف معیار ± میانگین) 06/65 ± 20/3 و 09/78 ± 26/3 )10/52=t ( و53/52 ± 24/3و00/31 ± 28/1 تعیین گردید ) 02/7= (t . نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمرات دانش و عملکرد بعد از مداخله با اپلیکیشن آموزشی تریاژ افزایش معناداری نسبت به قبل از مداخله داشته است (0/001>p).همچنین اختلاف زمان پاسخگویی که نتیجه حاصل پرسشنامه عملکرد قبل و بعد از مداخله می باشد 4 دقیقه کاهش را نشان داد.در بررسی میانگین رضایت مندی در افراد تحت مطالعه نتایج 9/18 ± 89/05 درصد را نشان داد.
نتیجه گیری: براساس نتایج تحقیق، آموزش از طریق تلفن همراه به دلیل دسترس بودن، قابل حمل بودن و کاربرد آسان میتواند روش مناسبی برای آموزش مباحث مختلف آموزشی به کادر درمان باشد.
- Clarkson L, Williams M. EMS Mass Casualty Triage: StatPearls Publishing, Treasure Island (FL); 2023 2023.
- Bazyar J, Farrokhi M, Khankeh H. Triage systems in mass casualty incidents and disasters: a review study with a worldwide approach. Open access Macedonian journal of medical sciences. 2019; 7(3):482.
- Walsh K. Mobile learning in medical education. Ethiopian journal of health sciences. 2015; 25(4):363-6.
- Yalcinkaya T, Yucel SC. Mobile learning in nursing education: a bibliometric analysis and visualization. Nurse Education in Practice. 2023; 71:103714.
- Rodrigues H, Almeida F, Figueiredo V, Lopes SL. Tracking e-learning through published papers: A systematic review. Computers & education. 2019; 136:87-98.
- Guy R. The evolution of mobile teaching and learning: Informing Science; 2009.
- Crompton H, Burke D. The use of mobile learning in higher education: A systematic review. Computers & Education. 2018; 123:53-64.
- Lee B, Ibrahim SA, Zhang T. Mobile Applications Leveraged in the COVID-19 Pandemic in East and South-East Asia: A Review and Content Analysis. The CoronaNet Researchers Working Paper Series. 2022(02/2021).
- Kelli HM, Witbrodt B, Shah A. The future of mobile health applications and devices in cardiovascular health. European medical journal Innovations. 2017; 2017:92.
- Hirsh-Pasek K, Zosh JM, Golinkoff RM, Gray JH, Robb MB, Kaufman J. Putting education in “educational” apps: Lessons from the science of learning. Psychological Science in the Public Interest. 2015; 16(1):3-34.
- Istepanian RSJIJoER, Health P. Mobile health (m-Health) in retrospect: the known unknowns. 2022; 19(7):3747.
- Pereira-Azevedo N, Carrasquinho E, Cardoso de Oliveira E, Cavadas V, Osório L, Fraga A, et al. mHealth in urology: a review of experts’ involvement in app development. PLoS One. 2015; 10(5):e0125547.
- Warburton T, Brown J, Sanders JJNET. The use of LEGO® SERIOUS PLAY® within nurse education: A scoping review. 2022:105528.
- Mayer RE. Should there be a three-strike rule against pure discovery learning? American psychologist. 2004; 59(1):14.
- Seale AC, Ibeto M, Gallo J, de Waroux OlP, Glynn JR, Fogarty J. Learning from each other in the COVID-19 pandemic. Wellcome Open Research. 2020; 5.
- Hong S, Lee JY. Evaluation of therapeutic communication education for nursing students based on constructivist learning environments: A systematic review. Nurse Education Today. 2022:105607.
- McKibbin AE, Sekula K, Colbert AM, Peltier JW. Assessing the learning needs of South Carolina nurses by exploring their perceived knowledge of emergency preparedness: evaluation of a tool. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2011; 42(12):547-58.
- Kim J, Lee O. Effects of a simulation-based education program for nursing students responding to mass casualty incidents: A pre-post intervention study. Nurse education today. 2020; 85:104297.
- Zhang J, Yang L, Cao X, Ren Y, Han X, Zang S, et al. Assessment of disaster preparedness and related impact factors among emergency nurses in tertiary hospitals: descriptive cross-sectional study from Henan Province of China. Frontiers in public health. 2023; 11:1093959.
- Yasin DDF, Chaerani E. Table Disaster Exercise (TDE) Simulation Media for Improving Knowledge of Nursing Students in Conducting Triage. Care: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan. 2024; 12(2):339-46.
- Ghezeljeh TN, Aliha JM, Haghani H, Javadi N. Effect of education using the virtual social network on the knowledge and attitude of emergency nurses of disaster preparedness: A quasi-experiment study. Nurse education today. 2019; 73:88-93.
- Li C, He J, Yuan C, Chen B, Sun Z. The effects of blended learning on knowledge, skills, and satisfaction in nursing students: A meta-analysis. Nurse education today. 2019; 82:51-7.
- Ravanbakhsh M NB, Bijari B. The effect of mobile application education on learning Community medicine course in Internship students of Birjand University of Medical Sciences. Horizon of Medical Education Development. 2022; 13(2):49-39.
- AliKaramiF, RejehN, HeraviM, TadrisiS.D, ParvareshM. The Effect of Smartphone Application-based Learning on Intensive Care Nurses' Knowledge about the Arterial Gas Interpretation. Iranian Journal of Nursing Research (IJNR). 2021; 16(2):49-58.
-
Chandran VP, Balakrishnan A, Rashid M, Pai Kulyadi G, Khan S, Devi ES, et al. Mobile applications in medical education: A systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2022; 17(3):e0265927.
-
Strandell‐Laine C, Saarikoski M, Löyttyniemi E, Meretoja R, Salminen L, Leino‐Kilpi H. Effectiveness of mobile cooperation intervention on students’ clinical learning outcomes: A randomized controlled trial. Journal of advanced nursing. 2018; 74(6):1319-31.
- Barbaz A, Zareiyan A. Comparison of three instructional methods for drug calculation skill in nursing critical care courses: lecturing, problem solving, and computer-assisted self-learning. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(6):420-9.
- Ajourlou E SS, Habibi H, Pishgooie S A H, Seyedi R. Comparative Evaluation of Multi-Media and Lecture Based Learning on Military Nurses’ Knowledge in Triage of Biological Disasters. Military Caring Sciences. 2021; 7(4):319329.
- FarajiA, KhankeH, HosseiniM, AbdiK, PuriR S. Studying the effect of simulated training on nurses' readiness to perform incident triage.
- Bidaki M, MYousefi, Moghadam H, Sanati AP, Alam A. The effect of clip-based education on learning and satisfaction in microbiology course of health students. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2018; 25.
- Kuperstock JE, Horný M, Platt MP. Mobile app technology is associated with improved otolaryngology resident in‐service performance. The Laryngoscope. 2019; 129(1):E15-E20.
- Kim H, Suh EE. The effects of an interactive nursing skills mobile application on nursing students' knowledge, self-efficacy, and skills performance: A randomized controlled trial. Asian nursing research. 2018; 12(1):17-25.
- Van Nuland SE, Eagleson R, Rogers KA. Educational software usability: Artifact or Design? Anatomical sciences education. 2017; 10(2):190-9.
- Johnston N, Bodegard J, Jerström S, Åkesson J, Brorsson H, Alfredsson J, et al. Effects of interactive patient smartphone support app on drug adherence and lifestyle changes in myocardial infarction patients: A randomized study. American heart journal. 2016; 178:85-94.