چکیده
قدمه: عملکرد تحصیلی در نظام آموزشی از اهمیت والایی برخورداراست. هوش فرهنگی و هوش هیجانی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اهوازانجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف توصیفی بر اساس آزمون معادلات ساختاری، از نظر بعد زمان یک پژوهش پیمایشی (مقطعی) و از نظر گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اهواز به تعداد260نفر در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده ازجدول مورگان برابر با152نفر تعیین شد. روش انتخاب نمونه های آماری دراین پژوهش، به صورت تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی انگ و همکاران، هوش هیجانی بار-آن و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و PLS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد.
نتایج: نتایج بدست آمده از آزمون معادلات ساختاری جهت بررسی تاثیرهوش فرهنگی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی نشان داد مقدار ضریب مسیر غیرمستقیم برابر با 33/0 و همچنین مقدار آماره t برابر با 88/4 به دست آمد. این مقادیر نشان میدهند که رابطه غیرمستقیم بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی از طریق هوش فرهنگی، از نظر آماری معنیدار است.
نتیجه گیری: دانشجویانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، تمایل بیشتری به توسعه هوش فرهنگی خود دارند و در نتیجه عملکرد تحصیلی بهتری نیز کسب میکنند.
کلیدواژهها