• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

    نویسندگان

    • علی عبیات
    • سپیده جعفری

    گروه مدیریت آموزشی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد اهواز دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80574.1384
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: عملکرد تحصیلی در نظام آموزشی از اهمیت والایی برخورداراست. هوش فرهنگی و هوش هیجانی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی می‌باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اهوازانجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف توصیفی بر اساس آزمون معادلات ساختاری، از نظر بعد زمان یک پژوهش پیمایشی(مقطعی) و از نظر گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اهواز به تعداد260نفر در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند. روش انتخاب نمونه‌های آماری در این پژوهش، به صورت تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش، پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی انگ و همکاران، هوش هیجانی بار-آن  و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS  و PLS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی  انجام شد.
نتایج: نتایج بدست آمده از آزمون معادلات ساختاری جهت بررسی تاثیر هوش فرهنگی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی نشان داد مقدار ضریب مسیر غیرمستقیم  برابر با 0/33 و همچنین مقدار آماره t برابر با 4/88 به دست آمد. این مقادیر نشان می‌دهند که رابطه غیرمستقیم بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی از طریق هوش فرهنگی، از نظر آماری معنی‌دار است.
نتیجه گیری: دانشجویانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، تمایل بیشتری به توسعه هوش فرهنگی خود دارند و در نتیجه عملکرد تحصیلی بهتری نیز کسب می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

  • هوش فرهنگی
  • هوش هیجانی
  • عملکرد تحصیلی
  • XML
  • اصل مقاله 1.91 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1384.mp3
  • 1384پرسشنامه.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Dortaj, F., Zareie Zavaraki, E., Aliabadi, K., Farajollahi, M., Delavar, A. The impact of distance education (based Mooc) on academic performance of PNU. Journal of Research in Educational Systems, 2017; 10(35): 1-20.
  2. Putranto NA, Nuraeni S, Gustomo A, Ghazali A. The relationship between cultural intelligence, emotional intelligence, and student performance. International Journal of Business. 2018; 23(1):17-25.
  3. Aparicio-Flores MP, Esteve-Faubel JM, Vicent M, Gonzálvez C, Sanmartín R, García-Fernández JM. Dispositional empathy and emotional intelligence in terms of perfectionistic automatic thoughts. The Spanish Journal of Psychology. 2021 Jan;24:e10
  4. Manjusha S, Soja SL, Usha VK. Emotional intelligence and academic performance among nursing students. International Journal of Current Research. 2017; 9(3):48116-8.
  5. Kyllonen PC, Lipnevich AA, Burrus J, Roberts RD. Personality, motivation, and college readiness: A prospectus for assessment and development. ETS Research Report Series. 2014 Jun; 2014(1):1-48.
  6. Mayer JD, Salovey P. What is emotional intelligence? In: Salovey P, Sluyter D, editors. Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books; 1997. p. 3-31.
  7. Ariga FA, Purba JM, Nasution ML. the relationship of emotional intelligence, workplace culture, and nurse performance in a private hospital in Medan Indonesia. Belitung Nursing Journal. 2020 Jun 5; 6(3):73-6.
  8. Beauvais AM, Brady N, O'Shea ER, Griffin MT. Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse education today. 2011 May 1; 31(4):396-401.
  9. BAL Y, Kökalan Ö. The moderating effect of cultural intelligence on the relationship between emotional intelligence and job satisfaction. Frontiers in psychology. 2022 May 30; 13:900546.
  10. Seriwatana P, Charoensukmongkol P. Cultural intelligence and relationship quality in the cabin crew team: The perception of members belonging to cultural minority groups. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism. 2021 Apr 3; 20(2):147-73.
  11. Uludağ E, Mumcu B. The effects of cultural and emotional intelligence on care in nursing. Health Sciences Quarterly. 2023 Jan 8; 3(1):1-1.
  12. Brackett MA, Mayer JD. Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and social psychology bulletin. 2003 Sep; 29(9):1147-58.
  13. Sevinc S, Ozdemir S. Relationship between cultural intelligence and career and work adaptability in nursing students. JPMA. The Journal of the Pakistan Medical Association. 2024 Mar 1; 74(3):459-63.
  14. Allameh SM, Abassi Rostami N. Study of effect social intelligence and emotional intelligence on managers' leadership style. Journal of Development & Evolution Mnagement. 2015; (22):63-70.
  15. Rezanejad MR, Nourian KH, Gafarian Shirazi HR, Hasanzadeh N. A study of the relationship between emotional intelligence, academic achievement and depression among students of Medical sciences university of Yasuj, 2012. Armaghane Danesh. 2014 May 10; 19(2):188-94.
  16. Nazari M, Manzari Tavakoli H, Soltani A, Razavi Nematollahi V. The structural relationship between academic performance and academic motivation with self-directed learning (In order to provide a suitable model). Journal of Educational Psychology Studies. 2021; 18(44):134-23.
  17. Hair JF Jr, Hult GTM, Ringle CM, Sarstedt M, Danks NP, Ray S. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook. Cham: Springer Nature; 2021.
  18. Safaei N. The relationship between emotional intelligence and academic achievement in fourth grade students. Journal of New Ideas in Psychology. 2022; 14(18):1-11.
  19. Khadivi A, Madadinia R, Hazratian T. Investigating the relationship between emotional intelligence and academic performance of graduate students of tabriz university of medical sciences. Journal of psychologicalscience. 2021; 20(99):405-12.
  20. ALmegewly WH, Rawdhan A, Saleh M, Alrimal M, Alasmari R, Alhamad S, Almuqri R, Aljebreen M, Alsubaie H, Abdelaliem SM. Correlation between emotional intelligence and academic achievement among undergraduate nursing students. International Journal of Africa Nursing Sciences. 2022 Jan 1; 17:100491.
  21. Hasanpour M, Ghaedi Heidari F, Hasanzadeh A. Emotional intelligence of nursing students in different educational levels. Journal of Nursing Education. 2017 Jul 10; 6(2):33-40.
  22. Quílez-Robres A, Usán P, Lozano-Blasco R, Salavera C. Emotional intelligence and academic performance: A systematic review and meta-analysis. Thinking Skills and Creativity. 2023 Sep 1; 49:101355.
  23. Goleman D, Boyatzis R, McKee A. Primal leadership: unleashing the power of emotional intelligence. Boston (MA): Harvard Business Press; 2023.
  24. Trigueros R, Aguilar-Parra JM, Cangas AJ, Bermejo R, Ferrandiz C, López-Liria R. Influence of emotional intelligence, motivation and resilience on academic performance and the adoption of healthy lifestyle habits among adolescents. International journal of environmental research and public health. 2019 Aug; 16(16):2810.
  25. Putranto NA, Nuraeni S, Gustomo A, Ghazali A. The relationship between cultural intelligence, emotional intelligence, and student performance. International Journal of Business. 2018; 23(1):17-25.
  26. Sharma T, Singh S. Relationship of emotional intelligence with cultural intelligence and change readiness of Indian managers in the service sector. Journal of Organizational Change Management. 2021 Nov 9; 34(7):1245-56.
  27. Earley PC, Ang S. Cultural intelligence: individual interactions across cultures. Stanford (CA): Stanford University Press; 2003.
  28. Wang Y, Zhang J. Examining the Relationship between Cultural Intelligence and the Academic Performance of International Students: A Structural Equation Modeling Analysis. SCIREA, Journal of Sociology. 2021 Mar 31; 5(1):25-52.
  29. Tamannaeifar M, Hesampour F. The relationship between cultural and emotional intelligence with students' adjustment to university. International Academic Journal of Organizational Behavior and Human Resource Management and Organization Review. 2016; 3(3):1-3.
  30. Binsaeed RH, Yousaf Z, Grigorescu A, Condrea E, Nassani AA. Emotional Intelligence, Innovative Work Behavior, and Cultural Intelligence Reflection on Innovation Performance in the Healthcare Industry. Brain Sciences. 2023 Jul 13; 13(7):1071.
  31. Xiaoying H, Baharom S, Sunjing L. A systematic literature review of the relationship between cultural intelligence and academic adaptation of international students. Social Sciences & Humanities Open. 2023 Jan 1; 8(1):100622.
  32. Lee SY, Hong AJ. Psychometric investigation of the cultural intelligence scale using the Rasch measurement model in South Korea. Sustainability. 2021 Mar 12; 13(6):3139.
  33. Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. American Psychological Association. 2000; 55(1):5-14.
    • تعداد مشاهده مقاله: 294
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 69-78
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.91 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1384.mp3
  • 1384پرسشنامه.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 294
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42

APA

عبیات, علی و جعفری, سپیده . (1404). مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 69-78. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

MLA

عبیات, علی , و جعفری, سپیده . "مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1404, 69-78. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

HARVARD

عبیات, علی, جعفری, سپیده. (1404). 'مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 69-78. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

CHICAGO

علی عبیات و سپیده جعفری, "مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1404): 69-78, doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

VANCOUVER

عبیات, علی, جعفری, سپیده. مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(3): 69-78. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب