• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

    نویسندگان

    • سپیده جعفری 1
    • علی عبیات 2

    1 گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

    2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80574.1384
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

قدمه: عملکرد تحصیلی در نظام آموزشی از اهمیت والایی برخورداراست. هوش فرهنگی و هوش هیجانی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی می‌باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اهوازانجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف توصیفی بر اساس آزمون معادلات ساختاری، از نظر بعد زمان یک پژوهش پیمایشی (مقطعی) و از نظر گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اهواز به تعداد260نفر در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده ازجدول مورگان برابر با152نفر تعیین شد. روش انتخاب نمونه های آماری دراین پژوهش، به صورت تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش، پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی انگ و همکاران، هوش هیجانی بار-آن و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و PLS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد.
نتایج: نتایج بدست آمده از آزمون معادلات ساختاری جهت بررسی تاثیرهوش فرهنگی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی نشان داد مقدار ضریب مسیر غیرمستقیم برابر با 33/0 و همچنین مقدار آماره t برابر با 88/4 به دست آمد. این مقادیر نشان می‌دهند که رابطه غیرمستقیم بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی از طریق هوش فرهنگی، از نظر آماری معنی‌دار است.
نتیجه گیری: دانشجویانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، تمایل بیشتری به توسعه هوش فرهنگی خود دارند و در نتیجه عملکرد تحصیلی بهتری نیز کسب می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

  • هوش فرهنگی
  • هوش هیجانی
  • عملکرد تحصیلی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 194
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 194

APA

جعفری, سپیده و عبیات, علی . (1403). مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

MLA

جعفری, سپیده , و عبیات, علی . "مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

HARVARD

جعفری, سپیده, عبیات, علی. (1403). 'مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

CHICAGO

سپیده جعفری و علی عبیات, "مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

VANCOUVER

جعفری, سپیده, عبیات, علی. مدل‌یابی نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.80574.1384

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب